Tutkija: Suomalaisen metalliyrityksen brändiä ei yksi lakko hetkauta

Bränditutkija, dosentti Kirsti Linberg-Revon mukaan teknologiateollisuuden työntekijöiden lakkoilu ei juurikaan vaikuta yritysten julkisuuskuvaan. Etenkin kun hänen mukaansa kyseessä ovat hyvin hoidetut, positiivista mainetta nauttineet yhtiöt.

– Totta kai niistä on aina jotain haittaa maineelle, mutta notkahdus on hyvin lyhytaikaista. Mitään pitkäaikaista vaikutusta esimerkiksi pörssikursseihin, yhtiön arvostukseen tai haluttavuuteen sillä ei ole. Hetkellinen tappio syntyy ihmisten mielikuvissa.

Eilen teknologiateollisuuden suurissa vientiyrityksissä alkoi lakko. Lakon piirin kuuluvat muiden muassa Kone, Metso ja Ruukki.

Lakot haitallisimpia logistiikka-alalle

Myöskään kansainväliselle maineelle lakkoilulla ei Linberg-Revon mukaan ole merkitystä. Hän myös muistuttaa, että Suomessa lakkoillaan kansainvälisen mittapuun mukaan vähän.

Lakko perusteollisuuden alalla ei myöskään vaikuta asiakassuhteisiin yhtä helposti kuin vaikkapa logistiikka-alalla.

– Finnairilla tällainen lakkohan olisi aivan katastrofi tai vaikka VR:llä. Tämä teollisuudenala on kuitenkin sen verran etäällä ihmisten arjesta, että vaikutukset eivät näy niin radikaalisti. Mutta kuluttajaliiketoiminnassa imagon menettäminen on huomattavasti raadollisempaa.

Lakkotilanteessa yrityksen oltava avoin

Monissa yrityksissä lakosta on annettu tiedote yhtiön verkkosivuilla. Laajemmin yhtiöt eivät ole toistaiseksi ryhtyneet työntekijöidensä lakkoa kommentoimaan.

– Yritysten pitäisi olla nyt mahdollisimman avoimia. Kertoa, että käsillä on äärimmäisen kiusallinen tilanne, mutta että teemme parhaamme kaikkien sidosryhmien hyväksi.

– Se mitä yrityksestä tiedotetaan, pitää myös olla yhdenmukainen sen kanssa, mikä on yhtiön arvolupaus, jatkaa Lindberg-Repo.

Lue myös:

    Uusimmat