Tutkija: Poliittinen äärilaita hallitsee sosiaalisen median

Vaikka valtamedia ei haluaisi jostakin puolueesta tai poliittisesta toimijasta enää kirjoittaa, ei se silti estä menestymästä. Aina voi mennä huutelemaan sosiaaliseen mediaan.

Tampereen yliopiston tutkijan Pekka Rinteen mukaan poliittiset äärilaidat saattavat olla erityisen taitavia käyttämään sosiaalista mediaa hyödyksi.

Esimerkki onnistuneesta verkkokampanjasta löytyy Rinteen mukaan länsinaapurista. Muun muassa Ruotsin maahanmuuttopolitiikkaa arvostellut ruotsidemokraatit ei saanut lainkaan tilaa valtamediassa, mutta YouTubessa levitetty vaalivideo saavutti suuren yleisön.

Suomessa esimerkki kiinnostusta herättäneestä politikoinnista netissä on perussuomalaisten kansanedustajaehdokas Jussi Halla-aho. Hän on arvostellut muun muassa Suomen maahanmuuttopolitiikkaa.

- Jussi Halla-aho on onnistunut parin vuoden aikana herättelemään väkeä. Hänen kirjoitustensa pohjalta on yksi puoluekin lähtenyt. Lisäksi Jussi Halla-aho on kerännyt hyvän vaalikassan näkyvyydellään ja mielipidejohtajuudellaan netissä, arvioi Rinne.

Vaalikampanjaa netissä ei rykäistä yhdessä päivässä

Uusi vaalirahalaki leikkaa vaalibudjetteja ja se nostaa sosiaalisen median merkitystä kampanjoinnissa.

Puolueissa onkin viime vuoden puolella ryhdytty treenaamaan ehdokkaita verkkoyhteisö Facebookin, omien verkkosivujen ja blogien tehokkaassa käyttämisessä.

Tutkija Pekka Rinteen mielestä verkkokampanjan pitää olla tarpeeksi pitkä. Se on myös uskottavuuskysymys

- Jos vasta juuri ennen vaaleja kiireellä rakentaa kasaan verkkokampanjan, aktivoituu Facebookissa ja Twitterissä, niin se ei ole enää kovin uskottavaa siinä vaiheessa.

Verkkokampanjoinnin oppi näyttää menneen eduskuntaehdokkaille hyvin perille, koska jokaisella ehdokkaalla on kotisivu ja Facebook-ryhmäkin lähes kaikilta löytyy. Myös blogien ja Twitterin käyttö on yleistynyt vauhdilla.

Lue myös:

    Uusimmat