Tutkija: Café Strindberg merkittävä osa kaupunkikulttuuria

Kansalaisten kiivas reagointi legendaarisen helsinkiläiskahvilan Café Strindbergin vuokrasopimuksen lopettamisesta ei yllätä kaupunkikulttuurin tutkijaa Laura Kolbea. Hotelli Kämpin historiasta kirjoittanut tutkija sanoo MTV3:n Huomenta Suomi -ohjelmassa, että Strindberg edustaa tyypillistä hienoa kaupunkikulttuuria, jota Suomessa arvostetaan.

- Aikakaudella, jolla Strindberg avattiin, haettiin eurooppalaisen elämäntavan tunnuksia, joten ajankohta oli todella hyvä. Tarvittiin tällaisia tiloja julkiseen näyttäytymiseen. Ja koska Strindbergin sijainti on keskeinen, helsinkiläiset löysivät sen nopeasti. Sellaista yhteisöllisyyttä ja modernin elämän sykettä ei ollut aikaisemmin ollut olemassa Helsingissä tässä mittakaavassa, sanoo Kolbe 1990-luvun alussa ostoskeskus Kämp Gallerian yhteyteen perustetusta kahvilasta.

Keski-Euroopassa ja esimerkiksi Pietarissa hotellit ja ravintolat olivat jo 1800-luvulla modernin elämän tunnuksia ja julkisen elämän näyttämöitä. Siksi niistä tuli suosittuja seurapiirien ajanviettopaikkoja, joihin liittyi kertomuksia ja myyttejä.

- Kaikki sellainen kiehtoo ihmismieltä. Hotelli Kämp oli aikoinaan, ennen televisioita ja puhelimia, sellainen paikka.

Siksi myös Café Strindberg on herättänyt monet suomalaiset, ministereistä ja ulkosuomalaisista lähtien taistelemaan kahvilan puolesta. Internet-addressi Pelastakaamme Strindberg! on kerännyt yli 2000 allekirjoitusta. Myös Facebookiin perustettuun tukiryhmään on liittynyt jo lähes 4000 kannattajaa.

Meteli nousi, kun Helsingin Sanomat kertoi kesäkuun alussa, että kahvilan vuokrasopimus irtisanotaan ostoskeskus Kämp Gallerian remontin vuoksi.

Kolben mielestä Strindbergin tapauksessa on monenlaisia ongelmia liittyen kiinteistön omistukseen ja hallintaan. Oman lisänsä tuo se, että Suomessa arvostetaan modernia ilmettä.

- Monet ravintola haluavat uusia interiöörinsä säännöllisesti. Katsotaan, että uusi ilme tuo mukanaan uusia asiakkaita. Ei nähdä, että vanha ja kulttuurihistoriallinen voi myös olla brändi ja tärkeä asia viihtymisen kannalta.

(MTV3)

Aiheesta lisää:

(2.6.2010)

Lue myös:

    Uusimmat