Turvallisuus on pieniä tekoja - kaikkien aikojen paras radiokampanja

Loppuvuodesta 2007 radiossa pyörineet Liikenneturvan Turvallisuus on pieniä tekoja -kampanjan mainokset ”On se niin vaikeaa” saivat kaikkien aikojen parhaat radiokampanjan tulokset.

Vertailukohtina olivat sekä kaupalliset että yhteiskunnalliset radiomainokset. Kampanjalla haluttiin saada autoilija huomioimaan oma ajotapansa ja käyttäytymisensä liikenteessä.

Liikenneturvan kampanjassa kiinnitettiin huomio kolmeen tärkeään seikkaan liikenteessä: turvavälin pitämiseen edelläajavaan, liikennevalojen noudattamiseen ja vilkun käyttöön.

Humoristiset keskustelut liikennekäyttäytymisen vaikeudesta saivat 77% huomioarvon. Se on TNS Gallupin jälkimittaamista radiokampanjoista kaikkien aikojen paras huomioarvo. Kaikkien radiomainosten keskiarvo on 33%. Kohderyhmän 25–44 -vuotiaista miehistä mainokset muisti 85%. Valtaosalla (94 %) oli ajokortti.

Tutkimukseen vastanneiden mukaan Liikenneturvan mainokset erottuivat muista radiomainoksista, olivat aktivoivia, informatiivisia ja selkeitä. Ärsyttävänäkin sitä piti osa vastaajista. Hyvä mainos myös ärsyttää jonkin verran.

Miltei kaikki vastanneet pitivät liikenneturvallisuudesta muistuttamista hyödyllisenä tai tarpeellisena. Tutkimukseen vastanneista 64% kertoi, että mainos kasvatti kiinnostusta omaa liikennekäyttäytymistä kohtaan.

TNS Gallupin radiomainonnan jälkimittaustutkimukseen vastasi tammikuussa 2008 internetin välityksellä 297 haastateltua, jotka olivat 15-64 vuotta.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat