Turun telakka helpottui - "Viimeinkin työrauha"

Turun telakan väki pääsi tänään pitkään jatkuneesta piinasta, kun saksalaiselle TUI-varustamolle rakennettavien risteilyalusten rahoitus varmistui.

– Vihdoinkin saamme työrauhan ja pääsemme keskittymään siihen, mitä parhaiten osaamme, sanoi jalkapallokentän laidalta tavoitettu varapääluottamusmies Juha Jormanainen illan suussa.

Jormanaisen mukaan rahoituksen epävarmuus on aiheuttanut työntekijöiden keskuudessa levottomuutta ja vienyt energiaa.

Myös tammikuussa aloitetut yt-neuvottelut ovat olleet jäissä.

– Ehkä ensi viikolla sekin asia etenee. Mitään varmaa ei tiedetä, mutta jotenkin on sellainen tunne, että meitä lomautukset eivät tule koskemaan, Jormanainen arvioi.

Laivojen rakentamisen työllisyysvaikutukset ovat huomattavat. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok.) mielestä rahoituksen järjestyminen takaa telakalle mahdollisuuden keskittyä laivanrakennukseen ja telakan pitkäjänteiseen kehittämiseen. Risteilijöiden on tarkoitus valmistua aikataulun mukaisesti vuosina 2014-2015.

– Vastuu kilpailukyvyn palauttamisesta on kuitenkin nyt telakalla itsellään sekä omistajalla, Vapaavuori sanoi tiedotteessa.

STX:n Suomen-telakoiden toiminnan on pelätty jopa keskeytyvän rahoitusongelmien vuoksi. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan rahoituksen epävarmuudet on kuitenkin nyt saatu ratkaistua. Osapuolet Suomen valtio, TUI-Cruises-varustamo ja telakkayhtiön STX Finlandin omistajataho STX Europe ovat vahvistaneet sitoumuksensa.

Taloudellisiin vaikeuksiin ajautunut STX Finlandin korealainen emoyhtiö saa pankeilta hätälainaa yli 400 miljoonaa euroa, mistä neljännes on jo maksettu. Loput varat yhtiö saa ensi viikolla. STX Europe kuuluu korealaiseen STX-konserniin.

Valtion vastuu pysyy ennallaan

Valtion vastuut rahoituksessa pysyvät ennallaan. Valtio on sitoutunut myöntämään 31 miljoonaa euroa laivanrakennuksen innovaatiotukea ja hankkimaan Turun maa-alueen omistukseensa. Innovaatiotuista on jo maksettu 9,6 miljoonaa ja maa-aluekauppa on allekirjoitettu.

Finnvera osallistuu rakennusaikaisen rahoituksen takaamiseen. Finnveran vastuut laivojen rakennusaikana ovat enimmillään 292 miljoonaa.

Rahoituksen muiden osapuolten vastuut ovat liikesalaisuuksia.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat