Turun ja Helsingin johtopäätökset johdinautoista kuin yö ja päivä

Helsingissä on tehty laaja selvitys johdinautojen käyttöönoton eduista ja haitoista. Helsingin Seudun Liikenteen selvityksessä havaittiin, että päästöttömät johdinautot eli trollikat ovat edullisin tapa korvata dieselbusseja.

Selvityksen mukaan investoinnin hyödyt ylittävät kustannukset yli kaksinkertaisesti. Hyötysuhde on joukkoliikenteeksi poikkeuksellisen korkea.

Myös Tampereen ja Turun edustajat olivat mukana HSL:n selvitystyössä. MTV3 Uutiset tutustui konsulttiyhtiö WSP:n raporttiin "Johdinautoliikenteen soveltuvuus Turkuun". Raportti päätyy täysin päinvastaiseen johtopäätökseen kuin Helsingin selvitys.

" - - Laskelma näyttää siltä, että johdinautoliikenteen aloittaminen ei olisi (Turussa) kannattavaa", raportti toteaa.

Konsulttiyhtiö selittää tulosten eroa sillä, että Turussa vertailukohtana käytettiin runkobussilinjastoa, jonka perustamisinvestoinnit oletettiin nollaksi. Näin johdinautot näyttävät toki kalliilta. Raitiovaunuihin vertaamalla näkökulma on toinen.

Aiemmassa raportissa (Turun seudun joukkoliikenne 2020) on esitetty, että Turun seudun joukkoliikenteen kehittämistä jatketaan runkobussivaihtoehdon pohjalta. Selvitysten mukaan Turun alueelle on myös "mahdollista luoda toimiva pikaraitiotiejärjestelmä, joka kuormittuu hyvin matkustajista".

Myös Turun liikenteestä vastaavat ylimmät virkamiehet pitävät ratikoita johdinautoja parempana vaihtoehtona.

Katso Janne Junttilan juttu:

Lue myös:

    Uusimmat