Turmakone oli Suomen suurin harrastajien rakentama kone

Jämijärven turmakone oli Suomen suurin harrastajien rakentama kone, kerrotaan Suomen Ilmailuliitosta.

Näin harrastelijarakentamista valvotaan

  • Lentokoneen rakentamista suunnitteleva tarvitsee rakennusluvan Trafilta.
  • Rakentamiselle pitää olla projektin vaativuuteen nähden hyväksytty valvoja.
  • Kun lentokone valmistuu, sille tehdään valvojan kanssa lopputarkastus.
  • Valmiin koneen tarkastaa myös Trafin lentokelpoisuustarkastaja, joka antaa luvan ilmailuun koelentoja varten.
  • Koelento-ohjelmaan kuuluu vähintään 45 lentotuntia.
  • Turmakoneen tapauksessa koelento-osuus oli poikkeuksellisesti kaksiosainen. Perusosan jälkeen koneen kuormitusta lisättiin vähitellen ja testattiin koneen soveltuvuus laskuvarjohyppykäyttöön.  

Se oli myös ainoa rakennussarjasta koottu eli niin sanottu experimental-kone, jota käytetään laskuvarjohyppyihin.

Kone oli harrastajien keskuudessa hyvin tunnettu projekti, jonka rakentamiseen on osallistunut useita ihmisiä, kertoo liiton experimental-toimikunnan puheenjohtaja Markku Salminen.

Turmakoneessa oli ohjaajan lisäksi paikka kymmenelle matkustajalle. Useimmiten itse rakennetut koneet ovat yksi- tai kaksipaikkaisia.

Salmisen mukaan periaatteessa kuka tahansa voi rakentaa lentokoneen, kunhan rakentamiselle on työn vaativuuteen nähden hyväksytty valvoja.

Valvojan hyväksyy Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Salmisen mukaan koneen rakentaminen on aina monivuotinen projekti.

 

Kuvasarja: Jämijärven kone syöksyy maahan 0:21

Lue myös:

    Uusimmat