Turkikset tekevät jälleen kauppansa

Maailman muotitalot uskovat nyt turkiksiin ja turkistuotteilla on erittäin hyvä kysyntä. Myös ennätystasolle kohonneet hinnat ovat taittumassa.

Venäjä ja Kiina ovat edelleen suurimmat turkisten ostajat, mutta lopputuotteet päätyvät nyt usein suurten länsimaisten muotitalojen myyntivalikoimaan. Muoti suosii nyt turkiksia.

- Kaikki muotihuoneet käyttävät turkiksia yhdistettyinä muihin materiaaleihin hyvin pitkälle. On myöskin uusia alueita kuten huonekaluteollisuus, kenkäteollisuus ja laukkuteollisuus, jotka ovat ottaneet turkikset raaka-aineekseen. Sitä kautta lähtökohta on toki hyvä, kuvaa Turkistuottajien toimitusjohtaja Pirkko Rantanen-Kervinen.

Viime myyntikaudella suomalaisille tärkeimpien minkki-turkisten hinnat nousivat ennätyksellisen korkealle, keskimäärin yli 30 dollariin nahalta. Viime viikolla Kööpenhaminassa järkestetty huutokauppa osoittti, että katto on nyt saavutettu ja hinnoissa tultiin alaspäin 5-10 prosenttia.

Edelleen ollaan kuitenkin korkeissa hinnoissa.

- Dollarihinnat ovat toki korkeita. Mutta eurohinnathan eivät ole enää sillä tasolla kuin ne olivat viime myyntikaudella, mikä johtuu dollarin voimakkaasta heikkenemisestä, Rantanen-Kervinen sanoo.

Turkisnahat myydään dollareina, ja siksi myös suomalaisten tuottajien tilipussi on tänä syksynä kaventunut. Marimekko luopui viime viikolalla turkistalo Grunsteinista osin kannattavuus-, osin imagosyistä.

Helsinkiläinen kauppias Helge Ratilainen Polar Turkiksesta sanoo kaupan kuitenkin vilkastuneen viime vuosina.

- Sanotaan, että parinkymmenen prosentin vuosivauhtia noustaan ylöspäin. Ja pääsääntöisesti ollaan kotimaisten ostajien varassa, venäläiset ovat väistyneet.

Saga-tuotemerkin nyt kokonaisuudessaan omistavan Turkistuottajien vuosimyynti on noin 300 miljoonaa euroa, mistä suomalaisen tuotannon osuus on kaksi kolmannesta.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 20.12.2004)

Lue myös:

    Uusimmat