Turbulenssi voi olla kova haaste lennonjohdolle

Rajun turbulenssin aiheuttamat vaaratilanteet matkustajakoneissa eivät ole aivan tavattomia. Näin sanoo Suomen ilmailuopiston koulutuspäällikkö Sauli Kuortti.

Japanissa 30 lentokoneen matkustajaa loukkaantui tänään koneen jouduttua ilmakuoppiin. Kymmenen matkustajista sai vakavia vammoja.

- Tässä nimenomaisessa turmassa on ollut kyse poikkeuksellisen kovasta turbulenssista, Kuortti arvelee.

Kuortin mukaan lentoja, joissa raju turbulenssi johtaa matkustajien loukkaantumisiin, tapahtuu maailmalla muutaman vuoden välein.

- Tapauksia sattuu nimenomaan korkealla lennettäessä niin sanottujen jättivirtausten yhteydessä. Niissä tuuli saattaa vaihtaa nopeasti suuntaa ja voimakkuutta. Tämä voi johtaa tavaroiden lentelyyn ympäri matkustamoa. Matkustajat voivat joutua vaaraan, jos istuinvyötä ei ole kiinnitetty, Kuortti sanoo.

Lennonjohtajana aiemmin työskennellyt MTV3:n meteorologi Liisa Peltonen kertoo, että erittäin voimakkaissa turbulensseissa voi aiheutua hankaluuksia lennonjohdolle, kun koneet eivät pysy lentokorkeuksissaan.

- Silloin koneiden väliset minietäisyydet voivat alittua ja pahimmassa mahdollisessa tapauksessa koneet voivat jopa törmätä toisiinsa, Peltonen sanoo.

Peltonen painottaa, että tällainen uhka on kuitenkin äärimmäisen harvinainen.

Turbulenssin ennustaminen yläilmoissa vaikeaa

Lentokoneet välittävät lennoillaan havaintoja toisilleen turbulenttisista alueista. Kone voi pyytää myös toista lentokorkeutta, jolloin lennonjohto ohjaa koneen pois turbulenssialueilta.

Lentäjät ottavat jatkuvasti huomioon suihkuvirtausten sijainteja, ja yrittävät välttää tällaisia alueita. Kovia ilmavirtauksia pystytään myös jossain määrin ennustamaan erilaisin kartoin. Mitä korkeammalla lennetään, sitä vaikeampaa ennustaminen kuitenkin on.

- Ylemmästä ilmakehästä on niin vähän havaintoja, että voimakkaiden ilmavirtausten ennustaminen on vaikeaa. Aina silloin tällöin kone lentää tällaiseen kohtaan, mikä saattaa aiheuttaa voimakastakin heittelyä ilma-aluksessa, sanoo Peltonen.

Suomen ilmailuopiston koulutuspäällikön Sauli Kuortin mukaan lentäjät pienentävät yleensä nopeutta koneen joutuessa kovien virtausten keskelle.

- Matkustamossa tärkeintä on se, että matkustajat ovat paikallaan istuinvyöt kiinnitettynä.

Koulutuspäällikön mukaan turbulensseja ei ole syytä pelätä.

- Jos matkustaja noudattaa ohjeita ja on sitonut istuinvyönsä, ei vaaraa ole. Koneet on rakennettu niin, että ne kestävät koviakin ilmakuoppia, muistuttaa Kuortti.

Lue myös:

    Uusimmat