Tuputuskauppa ei innosta suomalaisia - liian hanakoille myyjille annettu lähtöpasseja

Ostoskeskuksiin rantautunut käytävämyynti tuntuu monesta suomalaisesta yhä vieraalta.

Asiakkaita kummastuttaa muun muassa se, että kauppakielenä on usein englanti. Moni kokee myös käytävämyyjien kauppatavan liian tungettelevaksi.

- Sinänsä tällainen käytävämyynti on ihan hyväksyttävää, mutta sitten kun kauppiaat alkavat tyrkyttää tavaroitaan, niin se muuttuu vähän tylsäksi. Esimerkiksi silloin kun myyjillä ei ole asiakkaita, niin tuntuu että ne yrittävät vähän keinolla millä hyvänsä houkutella ihmisiä, arvioi helsinkiläinen Lin Autere.

Moni kokee myös, että pitkän esittelyn jälkeen tuotteita on lähes "pakko" ostaa.

– On se vähän ahdistavaa. Kun myyjät istuttavat asiakkaan siihen tuoliin ja käyttävät esittelyyn paljon aikaa, niin ei siitä oikein viitsi lähteä ilman, että ostaisi jotain, espoolainen Riina Remes toteaa.

Remes löytää käytävämyynnistä kuitenkin myös hyviä puolia. Muun muassa se, että tuotteeseen pääsee tutustumaan heti paikan päällä saa häneltä kiitosta.

– Näissä pisteissä on usein myös tarjolla sellaista erikoisantia, mitä ei välttämättä saa sitten mistään muualta.

Myös myyjillä totuttelemista

Kampin Bellapiere-cosmetics myyntipistettä johtava Alexandra on pannut merkille, että suomalaiset suhtautuvat käytävämyyntiin hieman arastellen. Hän arvioi, että totuttelemista on ollut myös myyjillä.

– Aluksi meillä oli vaikeampaa, ennen kuin suomalainen ajattelutapa tuli meille tutuksi. Työ sinänsä on samanlaista kaikissa maissa, mutta on totta että maailmalla ihmiset ovat tottuneempia tällaiseen myyntitapaan, Alexandra kertoo.

Useimmat myyjistä ovat nuoria, joille myyntityö on helppo ja edullinen tapa tutustua uusiin maihin.

Alexandra itse on tehnyt esittelijän töitä muun muassa Englannissa. Hän toteaa, että muualla maailmalla esittelyt houkuttelevat ihmisiä usein jonoksi asti.

- Siellä tämä on kuin eräänlainen show. Jos meillä on esittely, kaikki tulevat katsomaan, ihmiset ovat uteliaita. Suomalaiset ovat vähän ujompia, he vain ohittavat meidät ja keskittyvät omiin asioihinsa.

Liian tylyinä hän ei kuitenkaan suomalaisia pidä.

– Ei sitä en voi sanoa, suomalaiset ovat erittäin ystävällisiä. Suurin osa täällä puhuu myös erittäin hyvää englantia, mikä helpottaa työtämme kovasti, Alexandra kiittelee.

Täällä pysyäkseen

Kampin kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio arvioi käytävämyynnin rantautuneen Suomeen pysyvästi, vaikka suomalaiset suhtautuvatkin myyntitapaan hieman nihkeästi. Ainakin myyntipaikoille riittää kysyntää.

– Saamme noin 15 kyselyä erilaisista promootio- ja käytävämyyntimahdollisuuksista joka päivä. Myyjille tämä on muun muassa erinomainen tapa testata, löytyykö jollekin tuotteelle kysyntää Suomessa, Vainio toteaa.

Hän myöntää kuitenkin, että kauppatavoissa on ollut hiomista. Valitusten takia myyjille on myös jaettu lähtöpasseja.

– Jotkut myyjät raahasivat esimerkiksi asiakkaita käsivarresta pitäen myyntipisteilleen ja muutamia heistä olemme joutuneet vaihtamaan pois.

Turhan innokasta myyntityötä on päässyt todistamaan esimerkiksi helsinkiläinen Kati, joka luuli piipahtavansa muutaman minuutin mittaiseen esittelyyn. Sen sijaan hän päätyikin lähes tunnin mittaiseen piinapenkkiin

Lue myös:

    Uusimmat