Tupakkayhtiöt lisänneet markkinointiaan nuorisoelokuvissa

Lisääntynyt tupakointi valkokankaalla voi pian näkyä myös tosielämässä. Tutkimusten mukaan nuoret, jotka näkevät suosikkinäyttelijänsä tupakoivan, aloittavat röökaamisen 16 kertaa muita todennäköisemmin.

Tupakointi nuorisoelokuvissa on yleistynyt voimakkaasti, kertoo tuore raportti.

Tupakkayhtiöt - elokuvien kummit -raportin ovat kustantaneet kansanterveysjärjestö Suomen ASH ry ja Suomen Syöpäyhdistys. Selvitys kertoo, että vuosituhannen alussa valtaosassa varhaisnuorten elokuvia tupakoitiin.

Tupakkayhtiöt ovat siirtäneet markkinointiaan elokuviin sitä mukaa kuin mainontakiellot ovat yleistyneet länsimaissa, kertoo Suomen ASH ry:n toiminnanjohtaja Mervi Hara.

- Tupakointi elokuvissa on yhtä yleistä nykyisin kuin 1950-luvulla, jolloin tupakointi elokuvissa oli arkipäivää. Nykyinen tupakointi elokuvissa ei kuvaa todellisuutta, koska todellisuudessa tupakointi on esimerkiksi Yhdysvalloissa vähentynyt 1950-luvulta puoleen siitä, mitä se silloin oli. Kahdessa kolmasosassa nuorten elokuvista tupakoidaan, Hara kertoo.

Haran mukaan tutkimukset osoittavat myös, että elokuvien tupakoinnille altistuneet nuoret ovat muita ikätovereita herkempiä aloittamaan tupakoinnin.

- Kun kaikki muut väliintulevat tekijät on eliminoitu, on osoitettu, että 30-50 prosenttiin nuorten tupakoinnista vaikuttaa se, näkevätkö he tupakoivia roolimalleja. Nuoret, jotka näkevät suosikkinäyttelijänsä tupakoivan, aloittavat tupakoinnin 16 kertaa todennäköisemmin kuin ne, jotka eivät vastaavaa näe.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat