Tuotteen alkuperä kiinnostaa vain harvaa ostajaa

Palvelualojen ammattiliiton teettämän selvityksen mukaan vain joka kymmenes tutkii tuotteen alkuperän ennen ostopäätöstä.

PAM:in selvityksessä tutkittiin eettistä ostamista, ja sitä varten haastateltiin sekä kuluttajia että elintarviketyöläisten mielipiteitä tuotteiden alkuperään liittyvistä asioista.

Noin kolmannes vastanneista kertoo tarkastavansa alkuperän satunnaisesti. Iäkkäämmät kuluttajat selvittävät taustat useimmin, kun taas alle 25-vuotiaat nuoret selkeästi muita ryhmiä harvemmin.

PAM:in puheenjohtaja penää eettisyyttä

Palvelualojen ammattiliiton puheenjohtajan Ann Selinin mukaan asiakkaiden on erityisen hankalaa saada tietoa siitä, millaisissa olosuhteissa työntekijät ovat tuotteen valmistaneet. Tuotteen ympäristövaikutukset jäävät myös hämärän peittoon.

- Tutkimuksen tulokset vahvistavat sitä näkemystä, että palvelualojen on kunnostauduttava eettisissä kysymyksissä, Selin toteaa.

Kuluttajat kokivat jonkin verran tyytymättömyyttä siihen, kuinka yritysten henkilökunta pystyy vastaamaan tuotteen taustoja koskeviin kysymyksiin.

Ravintolatyöntekijöistä 70 prosenttia katsoi kuitenkin pystyvänsä vastaamaan tuotetietoihin hyvin tai kiitettävästi. Elintarvikeliikkeiden työntekijöistä vain noin puolet katsoi pystyvän samaan.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat