Tuontiautot vanhentavat Suomen autokantaa

Autokantaa halutaankin nyt nuorentaa autoverotusta uudistamalla. Autojen keski-ikä on tällä hetkellä Suomessa 10,5 vuotta, mikä on yksi Euroopan vanhimpia.

Tullihallitus haluaa laskea Suomen autokannan ikää autoverotuksen täysremontilla. Toimenpiteet kohdistuisivat erityisesti tuontiautojen verotukseen, sillä Euroopasta tuodut käytetyt autot ovat keskimäärin kahdeksan vuotta vanhoja. Tämä vanhentaa entisestään Suomen iäkästä autokantaa.

- Näiden vanhojen autojen markkinahintojen määrittäminen ajoneuvokohtaisesti on varsin pulmallinen asia. Tottakai me toivoisimme, että siltä osalta säännökset selviytyisivät ja sillä tavoin halu tuoda näitä vanhoja autoja vähenisi, sanoo Tullihallituksen pääjohtaja Tapani Erling.

Hyvin pidetty tuontiauto voi vielä 10 vuoden iässäkin olla hyvässä teknisessä kunnossa, mutta niiden saastepäästöt ovat kuitenkin runsaita ja turvavarusteet puutteellisia.

Autokannan ikääntymisen haluaisi pysäyttää myös Autoalan keskusliiton puheenjohtaja Matti Pörhö. Pörhö on ehdottanut autojen käyttöveron korottamista ja dieselveron poistamista.

Autoverotusta valvovassa valtiovarainministeriössä Erlingin ja Pörhön aloitteita ei ole haluttu kommentoida. Suuret puolueet kannattavat kuitenkin auton hankintaveron laskemista ensi vaalikaudella.

- Seuraavalla hallituskaudella täytyy tehdä merkittävä autoverotuksen kokonaisuudistus sillä tavoin, että otetaan oikein tiikerinloikka auton hankintaverotuksen alentamiseen ja painopisteen siirtämiseen siten auton käytön verotukseen, sanoo liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Markku Laukkanen.

Laukkanen toivoo kaikkien puolueiden kertovan autoverolinjansa ennen kevään hallitusneuvotteluja.

Suomen autokanta on ikääntynyt tasaisesti 1990-luvun alusta asti. Autojen keski-ikä on tällä hetkellä 10,5 vuotta, mikä on yksi Euroopan vanhimmista.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat