Tuontiautot vaarassa juuttua rekisteröintikatsastukseen

Liikenne- ja viestintäministeriö patistaa autonhakijoita varmistamaan, että käytetty tuontiauto varmasti läpäisee katsastuksen Suomessa. Jos auto ei täytä suomalaisia vaatimuksia, sitä ei saa rekisteriin. Tarkkuutta vaaditaan, sillä Suomessa on jo varhain vaadittu monia rakenteita ja varusteita, joita ei ulkomailla ole edellytetty.

Suomalaisten vaatimusten tarkka selvittäminen on erityisen tarpeellista silloin, kun tarkoitus on tuoda 1980-90-luvun taitteessa käyttöön otettu ajoneuvo. Ongelmia aiheuttavat monet turvavarusteet ja päästörajat, joita on alettu vaatia Suomessa aikaisemmin kuin muualla Euroopassa. Sääntöjen mukaan käytettynä tuodun auton on täytettävä ne vaatimukset, jotka olivat voimassa Suomessa silloin, kun auto ensimmäistä kertaa otettiin käyttöön.

Tyyppihyväksyntäkin on syytä selvittää auton valmistajalta. Automalli on voitu tyyppihyväksyä vuosia ennen auton käyttöönottoa, koska pienet muutokset vuosikertojen välillä eivät aina vaadi uutta tyyppihyväksyntää. Katalysaattorit aiheuttavat ongelmia juuri tämän vuoksi. Suomessa vaadittiin kolmitoimikatalysaattori kaikilta bensiinimoottoriautoilta, jotka on tyyppihyväksytty vuonna 1990 tai otettu ensimmäistä kertaa käyttöön vuonna 1992.

Suomessa alettiin myös melko varhain vaatia turvavöitä takaistuimilla, sivuvilkkuja ja ajovaloihin korkeudensäätöä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat