Tuoksuihin käytetään tuhdisti aiempaa enemmän rahaa

Suomalaiset käyttävät kosmetiikkatuotteisiin entistä enemmän rahaa. Teknokemian Yhdistyksen mukaan kosmetiikka- ja hygieniatuotteiden myynti kasvoi alkuvuonna 1,2 prosenttia. Tuoteryhmistä suosituin oli parfyymit ja tuoksut, joita ostettiin 12 prosenttia entistä enemmän. Sen sijaan ihontuotteiden myynti laski prosentin.

Myös kodin pesu- ja puhdistusaineiden myynti kasvoi tammi-kesäkuussa. Nousua oli lähes neljä prosenttia.

Teknokemian kokonaismarkkina-arvo oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 321 miljoonaa euroa. Kosmetiikan osuus siitä oli kaksi kolmasosaa. Kodin pesu- ja puhdistusaineiden osuus oli puolestaan vajaa viidennes.

Teknokemian Yhdistyksen mukaan luvut perustuvat sen jäsenyritysten ilmoittamiin lukuihin, joiden perustana on kotimaanmyynti ilman arvonlisäveroa. Yhdistyksen jäsenyritykset kattavat noin 90 prosenttia koko alan markkinoista.

(MTV3–STT)

Lue myös:

    Uusimmat