Tunnettu rallipomo on kuollut – koronavirukseen viittaavat oireet koituivat Roberto Angiolinin kohtaloksi

Italialaisen kilpa-autoilutallin Jolly Clubin omistaja Roberto Angiolini on kuollut 75 vuoden iässä. La Gazzetta dello Sportin mukaan Angiolini kuoli sairaalassa, ja hänellä oli koronavirukseen viittaavia oireita.

Jolly Club oli yksi Italian tunnetuimmista talleista, ja sen perusti vuonna 1957 Roberto Angiolinin isä Mario Angiolini. Roberto Angiolini oli kuitenkin se, joka toi tallin kansainväliseen tietoisuuteen.

Jolly Club oli mukana rallin MM-sarjassa 1970–1990-luvuilla. Talli kilpaili vuosien saatossa muun muassa Fiatilla, Alfa Romeolla ja Fordilla, mutta parhaiten se tunnetaan yhteistyöstään Lancian kanssa.

Kaudella 1993 Jolly Clubin Lancialla ajoi vuosien 1990 ja 1992 maailmanmestari Carlos Sainz, joka siirtyi talliin Toyotalta. Osasyynä siirtoon oli se, että Sainzin henkilökohtainen yhteistyökumppani, öljy-yhtiö Repsol ei pitänyt siitä, että Toyota solmi kaudelle 1993 yhteistyösopimuksen toisen öljy-yhtiön, Castrolin kanssa.

Jolly Club oli vuonna 1993 Lancian ykköstalli. Lancia oli voittanut kuusi valmistajien maailmanmestaruutta peräjälkeen vuosina 1987–1992, ja se lopetti varsinaisen tehdastallitoiminnan kauden 1992 jälkeen. Jolly Club sai kuitenkin vielä kaudella 1993 tukea tehtaalta.

Sainz ajoi Lancialla lopulta vain yhden kauden. Jo seitsemättä vuotta käytössä ollut Delta HF Integrale ei pysynyt enää kehityksen, Toyota Celican ja Juha Kankkusen kyydissä. Sainz saavutti kauden 1993 aikana vain yhden palkintokorokesijoituksen ja oli MM-sarjan lopputuloksissa vasta kahdeksas. Espanjalainen siirtyi kaudelle 1994 Subarulle.

Jolly Club tunnettiin siitä, että se antoi mahdollisuuksia myös nuorille kuljettajille. Sainzin lisäksi Jolly Clubin autolla ajoivat vuosien saatossa muun muassa kaksinkertainen (1988–1989) maailmanmestari Miki Biasion, vuoden 1994 maailmanmestari Didier Auriol, vuoden 1989 MM-kakkonen Alessandro Fiorio ja nykyinen M-Sport-pomo Malcolm Wilson.

Jolly Clubin parhaaksi tulokseksi jäi Auriolin ykkössija vuoden 1991 Sanremo-rallissa Italiassa. Auriol sijoittui kaudella 1991 MM-kolmoseksi Lancian ykköstallissa ajaneen Kankkusen ja Toyotalla ajaneen Sainzin jälkeen.

Lue myös:

    Uusimmat