Tullin iso murros: Osa toimipisteistä suljetaan, osa auki vain kerran viikossa

Tulli suunnittelee karsivansa kovalla kädellä toimipisteitään ja niiden aukioloaikoja. Tullin johtoryhmä on kesäkuun alussa hyväksynyt asiakaspalveluhankkeen, jossa selvitetään kuuden toimipisteen lakkauttamista. Lisäksi aikeissa on supistaa yhdeksän toimipisteen asiakaspalvelun aukioloa yhteen päivään viikossa.  

– Suunnitelmien taustalla on se, että meillä kaikki palvelut joko jo ovat sähköisiä tai siirtymässä sellaisiksi. Lisäksi meidän täytyy tehostaa ja supistaa toimintaamme, jotta vähentyneet määrärahat riittäisivät, Tullin ylijohtaja Jarkko Saksa kertoo STT:lle.  

Saksa vahvistaa, että suunnitellulla lakkautuslistalla ovat Loviisan, Keski-Vantaan, Hakkilan, Kouvolan, Lappeenrannan ja Tornion Hallituskadun toimipisteet. Hänen mukaansa aukioloaikoja kaavaillaan supistettavaksi Hangon, Jyväskylän, Kokkolan, Lahden, Oulun, Porin, Rauman, Vaasan ja Tornion Etelätullin toimipisteissä.  

Hänen mukaansa sopeutumistoimia tarvitaan myös siksi, että erityisesti itä- ja etelärajoille tarvitaan lisää henkilökuntaa. Myös lentoasemalle on paineita saada enemmän henkilöstöä.  

– Siellä esimerkiksi rikosasiat ovat selkeästi lisääntyneet viime vuosina lähinnä nettikaupan kasvun kautta.  

Saksan mukaan Tullissa on aiemmin panostettu sähköiseen tulliselvitykseen.  

– Nyt siinä on tavallaan tullut jo raja vastaan. Seuraava luontainen vaihe on katsoa sitä, miten paljon tarvitsemme tiskin yli tarjottavia palveluita.  

Tulli valtion tai kunnan palvelupisteeseen?  

Saksa kertoo, että suunnitelmat ovat toteuttavissa ensi vuoden alusta lähtien.  

– Selvitysryhmä on käymässä suunnitelmia yksityiskohtaisesti läpi. Tullin johtoryhmä katsoo vielä ennen vuodenvaihdetta, miten asiassa edetään, Saksa kertoo.  

Saksan mukaan Tulli on valmis tukeutumaan palvelutarjonnassaan myös valtion ja kuntien yhteisiin palvelupisteisiin. Tästä ei ole kuitenkaan tehty vielä päätöksiä.  

– Henkilöt, jotka eivät halua tai voi käyttää sähköisiä palveluja, pääsisivät palveluihimme näissä pisteissä käsiksi. Palvelupisteissä olisi niin sanottu yleishenkilö, joka avustaisi asiakasta käyttämään meidän nettipalvelujemme ja olemaan yhteydessä meidän asiantuntijoihimme.  

Tullin suunnitelmista kertoi perjantaina Loviisan Sanomat.

Lue myös:

    Uusimmat