Mainos

Tulevat matkaviestimet lupaavat auttaa arjessa

Kolmannen sukupolven matkaviestintä lupaa paljon hupia, mutta myös mullistusta raha-asioiden hoitamiseen. Kuluttajan kannalta uudet matkaviestintäpalvelut saattavat kuitenkin osoittautua kalliiksi ja vaivalloisiksi.

Otsikoissa paljon vilisseet matkaviestinnän tulevaisuudentoivot 3G eli kolmas sukupolvi, umts-standardi ja gprs-tekniikka eivät ihan lähivuosina mullista tavallisen kuluttajan elämää. Arkielon kannalta oleellista on se, mitä palveluita uusi tekniikka mahdollistaa.
-Ensin kolmannen sukupolven matkaviestintä näkyy matkapuhelinten toimintojen laajentumisena, kun tehokas tiedonsiirto mahdollistaa myös valokuvien, liikkuvan kuvan sekä äänitiedostojen siirron. Pitkällä aikavälillä matkaviestimestä tulee laite, jolla voi samanaikaisesti surffata netissä, katsoa videokuvaa ja puhua puhelimessa, kuvailee johtaja Kari Partanen Radiolinjasta.

Hupipuolelta nykykännykän kehittyneisiin versioihin on luvassa koko tietokonepelien maailma sekä värillisiä logoja ja näytönsäästäjiä. Tekstiviestienkin pituus kasvaa, kun tiedonsiirto tehostuu.

Rahankäsittely murrokseen

-Vähitellen murros näkyy arkielämän sujuvoitumisena. Matkapuhelin tai uudentyyppinen päätelaite helpottavat kaikenlaista asiointia, jatkaa Soneran matkaviestintäpalvelujen johtaja Anni Vepsäläinen. Kolmannen sukupolven sovellusten suurimmat odotukset on leivottu siihen, että päätelaite mahdollistaa kaupankäynnin, maksamisen ja pankkiasioinnin.
-Matkaviestimestä tulee maksuväline. Sen avulla voidaan tulevaisuudessa hoitaa myös pankkiasiat sekä tehdä ostoksia nykyisen internetkaupan tapaan. Oleellista vaikka kotitietokoneeseen verrattuna on se, että päätelaite on jatkuvasti online ja mukana, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuspäällikkö Mika Pantzar.

Kynnyskysymyksenä rahankäsittelypalvelussa on ihmisten luottamuksen saavuttaminen. Myös se, että palveluntarjoaja ottaa vastuun palveluista kokonaisuutena korostuu.
-Tulevaisuudessa ei käy päinsä, että kuluttaja juoksee luukulta toiselle selvittämässä palvelun virheitä. Ajattele miten vaivalloista elämä on, jos lompakkona toimivan kännykän järjestelmä kaatuu, eikä kukaan osaa vikaa korjata, Pantzar jatkaa.

Räätälöityjä palveluita

Periaatteessa jatkuva internetyhteys ja uudenlaisten päätelaitteiden tehot mahdollistavat vaikka etäopiskelun ja -työskentelynkin. Nykykännyköistä tuttuja tietopalveluita räätälöidään uudelleen paikkatietoulottuvuuden kautta.
-Päätelaite rekisteröi automaattisesti sijaintisi, ja jos olet esimerkiksi kesämökillä sinun ei tarvitse erikseen pyytää seudun säätietoja vaan ne ovat valmiina tarjolla laitteessa. Samaan tapaan voit hakea tietoa lähimmästä kampaajasta tai kaupasta, kuvailee Soneran Vepsäläinen.

Toimintavarmuuden lisäksi kolmannen sukupolven matkaviestinnän kohtalonkysymyksenä on, kuinka paljon palveluista laskutetaan. -Todennäköisesti esimerkiksi liikkuvan kuvan lähettäminen tulee kalliiksi. Ylipäätään uskon, että umts-lupien kalliilla huutokaupoilla menetettiin se, että palvelut pysyisivät kohtuuhinnoissa ja olisivat jokaisen ulottuvilla, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksen Pantzar.

Pohjimmiltaan uuden tekniikan voittokulku on hidas prosessi, sillä siinä on kyse ihmisen käyttäytymisen muuttumisesta. -Ehkä aikaisintaan kymmenen vuoden kuluttua nyt esiasteella olevat kolmannen sukupolven sovellukset ovat arkielämää, arvioi Pantzar.

(MTV3-STT)

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.