Tukikummit on auttanut 1 400:ta lasta ja nuorta

MTV:n käynnistämä Nuorten hyväksi -kampanja on tuonut Tukikummit-säätiölle lisää varoja jaettavaksi. Myös tieto avusta tavoitti hädänalaisten lasten ja nuorten perheet. 

Vuonna 2013 lokakuuhun mennessä Tukikummit-avustusta on myönnetty yhteensä 478  perheelle. Apu on tavoittanut noin 1 400 lasta ja nuorta. Keskimääräinen avustussumma vuonna 2013 on 1 251 euroa. 

Näin on autettu:

• tuettu harrastusta kausimaksuin 

• hankittu hyllymetreittäin lukiokirjoja

• avustettu kesäleireille ja leirikouluun

• ostettu soittimia, lätkävarusteita, luistimia, sauvoja, suksia, monoja, tietokoneita, trampoliineja ja mopoja

• tuettu matkakuluja isovanhempia tai etävanhempaa tapaamaan

• hankittu säkeittäin lämpimiä ulkovaatteita ja ehjiä talvikenkiä

Avustuksista 65 prosenttia on mennyt harrastuskustannuksiin, 14 prosenttia opiskelun tukemiseen ja 21 prosenttia muihin perusteltuihin erityisiin tarpeisiin. 

Tukikummit-säätiön tuki jaetaan kirkon diakoniatyön kautta, ja avustuspäätökset tekee Kirkon diakoniarahasto. Diakoniarahasto on lokakuuhun mennessä vastaanottanut enemmän hakemuksia kuin koko vuonna 2012 yhteensä.

– Tukikummit-hakemusten lukumäärä näyttää kaksinkertaistuvan viime vuoteen nähden, kertoo Tukikummit-säätiön asiamies Pekka Asikainen Kirkon Diakoniarahastosta.

Nuorten hyväksi -kampanjan avulla Tukikummit-säätiö on saanut aiempaa enemmän lahjoituksia, minkä ansiosta kasvaneeseen avun tarpeeseen on pystytty vastaamaan. Kampanjassa on jo kerätty 535 629 euroa hädänalaisten lasten ja nuorten tukemiseen.

– Yrityskumppanien huikea panos kampanjaan on yritysten kannanotto tärkeään, koko suomalaista yhteiskuntaa ravistelevaan nuorten tilanteeseen. Se kertoo myös siitä, mikä yrityksille on tärkeää. Vaikka suurella osalla suomalaislapsista ja -nuorista menee hyvin, osalla menee huonommin kuin koskaan, toteaa Tukikummit-säätiön hallituksen varapuheenjohtaja Sakari Huovinen.

Merkittävän panoksen keräykseen ovat antaneet kampanjan kumppaniyritykset Elisa, Neste Oil, Serla ja VMP Group.

Avun tarve kasvaa vain

Kirkon Diakoniarahastossa pidetään todennäköisenä, että avun tarve lisääntyy edelleen lähivuosina.

– Kirkon diakoniarahaston yleiset hakemusmäärät ovat kasvaneet voimakkaasti. Kasvuun vaikuttaa ihmisten taloudellisen tilanteen huonontuminen Suomessa, Diakoniarahaston Asikainen sanoo.

MTV:n Nuorten hyväksi -kampanja jatkuu vuoden 2015 loppuun asti. Kampanjan avulla Tukikummit-säätiö pystyy myös lähivuosina ennaltaehkäisemään lasten ja nuorten turvattomuutta ja syrjäytymistä.

Lue myös:

    Uusimmat