Tuhkakaaoksen puhelinlaskuista on mahdollista sopia tapauskohtaisesti

Kevään tuhkapilvikaaoksesta aiheutuneet kulut ja korvaukset puhuttavat yhä matkustajia.

Erityisesti päätös, jonka mukaan ulkomaille jumiin jääneille matkustajille korvataan 20 euroa puhelinkuluista, on harmittanut niitä, joiden puhelinkulut nousivat satoihin euroihin.

Finnair, Kuluttajavirasto ja Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) sopivat keskenään puolitoista viikkoa sitten, millä perustein korvauksia maksetaan.

- Päätös puhelinkulujen korvaussummista perustuu vuonna 2004 annettuun EU-asetukseen matkustajan oikeuksista. Siinä on määritelty, että mikäli lento jostain syystä viivästyy tai on esimerkiksi ylibuukattu, on matkustajalla oikeus kahteen puheluun, selvittää Kuluttajaviraston lakimies Katri Väänänen.

Väänäsen mukaan Finnairin ja Kuluttajaviraston neuvotteluissa päädyttiin puhelinkulukorvauksissa vakiosummaan myös siksi, että kulut riippuvat pitkälti siitä, mikä liittymä tai operaattori matkustajalla oli käytössään.

Kuluttajaviraston lakimies rauhoittelee niitä matkustajia, joille 20 euroa ei riitä kattamaan tuhkapilvikaaoksen aiheuttamia puhelinkuluja.

- Korvauksista on mahdollisuus sopia tapauskohtaisesti. Myös Finnair on sitoutunut siihen, että jokainen hakemus käsitellään yksilöllisesti.

Kaiken kaikkiaan Kuluttajavirasto on tyytyväinen Finnairin kanssa saavutettuun neuvottelutulokseen tuhkapilvikaaoksen jälkikorvauksista.

- On erittäin hyvä, että ratkaisu löytyi neuvottelemalla. Paljon kalliimmaksi tulisi kaikille osapuolille se, että korvauksista pitäisi riidellä oikeusteitse.

Väänänen myös korostaa, että hyvitykseen tyytymättömällä matkustajalla on oikeus viedä asiansa kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat