TT: Koulutusta verkkoliiketoimintaan

Viidennes pienistä alle 50 henkeä työllistävistä yrityksistä ei hyödynnä sähköistä kauppaa lainkaan. Teollisuuden ja työantajain keskusliitto TT kaipaakin lisää koulutusta verkkoliiketoimintaan, jotta myös pienet yritykset pysyisivät sähköisen liiketoiminnan kehityksessä mukana.

Myynnin, markkinoinnin sekä asiakas- ja yrityskontaktien luomisessa sähköisen liiketoiminnan osuus on muutaman prosentin luokkaa, ilmenee TT:n tutkimuksesta.

-Suomen kaltaisessa verkottuneessa yhteiskunnassa isot ja pienet yritykset ovat tiiviisti sidoksissa toisiinsa. Kaikilla tulee olla yhtäläiset valmiudet, sillä verkon heikoin linkki vaikuttaa verkoston kaikkiin osiin, sanoo TT:n osastopäällikkö Pekka Tsupari. Syitä pienten ja keskisuurten yritysten vähäiseen sähköisen liiketoiminnan käyttöön TT ei vielä osaa sanoa. Tsupari kuitenkin arvioi, että kompastuskiviä ovat ennen kaikkea osaaminen ja heikko tietämyksen taso, minkä vuoksi juuri koulutus sähköisen kaupankäynnin mahdollisuuksista on tärkeää.

Helsingin kauppakamarin varatoimitusjohtaja Jorma Nyrhilä korostaa erityisesti konkreettisen koulutuksen merkitystä.
-Pienet yritykset eivät kaipaa korkealentoista visiointia vaan konkreettista tietoa sähköisen liiketoiminnan

Ei visioita, vaan konkrettista tietoa.

mahdollisuuksista. Apua ja neuvoja, miten edetä omassa toiminnassaan, Nyrhilä täsmensi. Osaltaan koulutustarpeeseen vastaa liikeministeriö kolmivuotisella Verkkokaveri-ohjelmallaan, jolla pyritään rohkaisemaan suomalaisia pk-yrittäjiä hyödyntämään Internetiä omassa liiketoiminnassaan.

Ohjelman kansantaloudellisena tavoitteena on luoda uusia työpaikkoja pk-yrityksissä sekä suomalaisen tietoyhteiskunnan vahvistaminen tulevaisuuden haasteita varten.
-Internetin hyödyntäminen pk-yritysten liiketoiminnassa on kasvanut ja yritykset ovat valmiimpia omaan, innovatiiviseen liiketoimintaan, erikoistutkija Tatu Tuominen liikenneministeriöstä kertoi.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat