TS: Ulkomaisten verkkokauppojen käyttäjien oikeusturva paranee

Valittaminen ulkomaisesta verkkokaupasta ostetusta tuotteesta helpottuu, kirjoittaa Turun Sanomat.

Eurooppalaisesta verkkokaupasta ostetusta tuotteesta voi ensi vuoden lopusta lähtien valittaa Euroopan komission sähköiseen asiointikeskukseen. Keskus ohjaa kunkin valituksen oikeaan riidanratkaisuelimeen verkkokauppojen kotimaissa. 

Tähän asti kuluttaja on itse joutunut selvittämään minne riitatapauksessa voi valittaa. Käytännöt vaihtelevat paljon maasta riippuen. 

Viime kesänä voimaan tulleen direktiivin mukaan kaikkien EU-valtioiden täytyy myös perustaa kuluttajariitoja käsittelevä, tuomioistuinten ulkopuolinen elin.

Suomessa vastaava verkosto on ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Suomessa direktiivi vaikuttaa lähinnä riita-asioiden ratkaisuaikaan. Jatkossa ratkaisu pitää antaa 90 päivässä.  

Lue myös:

    Uusimmat