Tragedian uutisointi haaste Yhdysvaltain tv-yhtiöille

Yhdysvaltain suuret tv-yhtiöt ovat seuranneet tiistaista tragediaa lähes tauotta sen alusta lähtien. Tapahtumien järkyttävyys on tarjonnut toimittajien ja kuvittajien käyttöön ankaraa kuvamateriaalia ja vaarallisia tilanteita.

Tv-talojen on ollut pakko tehdä joukko vaikeita päätöksiä kuvaruutuihin päätyneen materiaalin valitsemisessa.
Yleisesti tv-yhtiöt ovat kertomansa mukaan pyrkineet välttämään uutislähetyksissään hädän ja paniikin lietsomista kansalaisten keskuudessa. Eroja oli kuitenkin sen suhteen, mitä otoksia yhtiöt pitivät liian järkyttävinä surun murtamille katsojille.

Super Bowlia ei lyöty

Tiistain lähetyksiä New Yorkista ja Washingtonista seurasi Nielsen Media Researchin laskujen mukaan päivän aikana lähes 80 miljoonaa amerikkalaista. Määrä ei kuitenkaan ollut vuoden yleisöennätys, vaan tammikuussa pelattua amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl -loppuottelua tuijotti vastaanottimistaan arviolta 84 miljoonaa ihmistä.

Esimerkiksi kaksijakoisesta suhtautumisesta ääritilanteiden näyttämiseen sopii nauha, jossa useiden ihmisten nähdään hyppäävän ulos pilvenpiirtäjästä. Kaikki yhtiöt saivat sen käyttöönsä.

ABC:lle materiaali oli liian kovaa, mutta CBS näytti sen. CNN:n kuvissa jotain tippui taivaalta, mutta sitä ei voinut tunnistaa ihmiseksi.

CBS:n johtajan Andrew Heywardin mukaan kuvapätkän näyttämisen syynä ei ollut henkilökohtaisella tragedialla mässäily vaan se oli journalistisesti hyväksyttävä ja sopi asiayhteyteen.

Heywardin mukaan kanava on kuitenkin pyrkinyt lähestymään tapausta mahdollisimman asiallisesti ja että yhtiön tarkoituksena ei ole ollut hätkähdyttää ihmisiä.

Uhrimäärien veikkauksissa tv-yhtiöt olivat varovaisia muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Ainoastaan CNN ehti kertoa suorassa lähetyksessään arvioida 800 ihmisen kuolleen Pentagonissa. Eilisen virallinen arvio oli alle 200.

(MTV3-STT-AP)

Lue myös:

    Uusimmat