Trafi: Harrasteilmailun turvallisuustilanne masentavan kehno

Jämijärven eilinen lentoturma on herättänyt keskustelua itserakennettujen koneiden turvallisuudesta.

Liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkusen mukaan Liikenneministeriö käynnistää harrasteilmailun riskikartoituksen jo tänä keväänä. Hän on huolestunut harrasteilmailun turvallisuustilanteesta, sillä viime aikoina on tapahtunut useita vakavia onnettomuuksia. 

Suomen Ilmailuliitosta kerrotaan STT:lle, että Jämijärven turmakone Comp Air 8 oli Suomen suurin harrastajien rakentama kone. Se oli myös Suomen ainoa itse rakennettu eli niin sanottu experimental-kone, jota käytetään laskuvarjohyppyihin.

Kone oli harrastajien keskuudessa hyvin tunnettu projekti, jonka rakentamiseen on osallistunut useita ihmisiä.

Turmakoneella oli Hentun mukaan ollut ongelmia moottorin kanssa, mutta ne oli asianmukaisesti korjattu ja huollettu. 

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu pitää erittäin tärkeänä, että muun muassa Virkkusen esille nostama riskikartoitus tehdään laaja-alaisesti.

– Harrasteilmailun turvallisuustilanne on tällä hetkellä masentavan kehno, hän sanoo MTV Uutisten haastattelussa.

– Kysymys on nyt harrasteilmailun toimintaedellytyksistä. 

Monet onnettomuudet ovat liittyneet ultrakeveisiin koneisiin, joiden osalta turvamääräyksiä on jo tiukennettu. Hentun mukaan ongelmia on monenlaisia.

– Tapahtuneiden valossa ei ole selkeitä, yksiselitteisiä syitä, mutta joitain yhteisiä piirteitä vaaratilanteissa on nähtävissä. Huoli on esimerkiksi se, että kustannustason noustessa lentäjien taitotaso ei kasva, vaan pahimmillaan saattaa minimitasosta edelleen hiipua. Siitä ei hyvää seuraa.

Kuka tahansa voi rakentaa oman koneen

Suomen Ilmailuliiton experimental-toimikunnan puheenjohtaja Markku Salminen kertoo STT:lle, että harrasterakenteinen kone voidaan rakentaa pelkkien piirustusten pohjalta tai erilaisista rakennussarjoista.

Periaatteessa kuka tahansa voi siis rakentaa lentokoneen, kunhan rakentamiselle on työn vaativuuteen nähden hyväksytty valvoja. Valvojan hyväksyy Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Henttu sanoo, että itse rakennettujen koneiden jatkuva lentokelpoisuus jää omistajan harteille. Trafi tekee vain pistokokeita - vastuu on Hentun mukaan yksiselitteisesti omistajalla. 

– Ihmiset itse hakeutuvat tähän toimintaan ja on ymmärrettävä riskit, jotka siihen liittyy, Henttu sanoo.

– On lähtökohtaisesti väärin, että viranomainen syöttäisi lusikalla kaikki vaatimukset, jotka kuitenkin olisi niitä minimivaatimuksia. Harrastajien on itse löydettävä tekemisen tavat. On harrasteilmailuyhteisön tehtävä kasvattaa oma turvallisuuskulttuuri, hän lisää.

Hentun mielestä "riskireppu" on normaalia painavampi, kun kone rakennetaan itse. Jos moni asia menee pieleen suunnittelussa ja toteutuksessa, lopputulos voi olla vaarallinen. 

– Lopputuloksena voi olla myös aivan upeita lentolaitteita, helppoja lentää ja turvallisia, mutta myös vaikeasti lennettävä, hankala kone, hän sanoo STT:n haastattelussa.

Henttu videosta: "Koneen asento poikkeuksellinen"

Henttu on katsonut myös MTV Uutisten saaman kuvasarjan koneen putoamisesta. Hänen mukaansa koneen asento on poikkeuksellinen - nokka alas jyrkästi.

– Lisäksi siihen liittyy pyörimisliike. Kyllä sieltä on mahdottoman vaikeaa tulla ulos. Lentäjä on ilmeisesti pelastautunut oman ovensa kautta. Nyt on tietysti kysymys siitä, mikä on ollut lähtökohta. Se on oleellista, Henttu sanoo.

 


Lue myös:

    Uusimmat