Trafi ei ole huolissaan sotilasliikenteen lisääntymisestä

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ei ole huolissaan sotilasliikenteen lisääntymisen vaikutuksista Suomen lentoturvallisuuteen. 

Trafin mukaan Suomen järjestelmässä sotilaspuoli ja siviililennonjohto toimivat hyvin yhdessä. 

– Suomen ilmatilan osalta en ole lainkaan huolissaan, koska tiedämme hyvin Suomen lähialueet. Sotilaspuoli ja siviililennonjohto pelaavat erittäin hyvin yhteen ja tietoja vaihdetaan, kertoo Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Valtamerialueilla voi tilanne olla kuitenkin toinen.

– Jos mennään Pohjois-Atlantille tai valtamerialueille, jotka eivät varsinaisesti kuulu minkään valtion alueelle, siellä tilanne on tietysti hiukan toinen. En ole täysin tietoinen, millainen tutkanpeitto siellä on.

Hentun mukaan venäläiset sotilaskoneet käyttävät kuitenkin valtaosin tunnistuslaitteita.

– Silloin siviilikoneet näkevät koneet törmäyksenestolaitteissansa. Jos näitä ei ole käytössä, lentoyhtiöilläkään ei ole mitään tietoa heidän liikkeistään. Tämä perustuu siihen, että osapuolet luottavat toisiinsa. Turvallisuusriski on kuitenkin todella alhainen.

Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu muistuttaa, että venäläisetkin haluavat taata oman turvallisuutensa.

– Venäläisillä on oma vastuunsa, eivät hekään halua tietoisesti ajaa siviilimaaliin, sehän tarkoittaa koneen menetyksiä. Täytyy muistaa, että venäläisetkin haluavat hoitaa oman turvallisuutensa.

Puolustusliitto Naton mukaan venäläiset sotilaskoneet ovat olleet poikkeuksellisen aktiivisia Euroopan ilmatilassa kahden viime päivän aikana. Naton mukaan tämä muodostaa potentiaalisen riskin matkustajakoneille, sillä lennonjohto ei voi tällaisessa tapauksessa havaita venäläiskoneita ja varoittaa siviilikoneita niiden liikkeistä.  

Lue myös:

    Uusimmat