Toyotan entinen tehdaskuski nyt Takamoton takapiru – katsoo Katsutan kaasuttelua

Toyotan entinen tehdaskuski Juho Hänninen vaikuttaa yhä Tommi Mäkisen johtamassa tiimissä. Hänninen on tallin testikuski ja toimenkuvaan kuuluu myös paljon muuta.

Punkaharjulainen on testaamisen lisäksi ajanut kilpailuissa etuautoa ja antanut vinkkejä tiimin japanilaiskuskille Takamoto Katsutalle.

– Nykyään se testihomma on minun päävastuualue ja sitten olen Katsutaa yrittänyt tänä vuonna ja viime kaudella jelpata. Sen vuoksi olen ollut kisoissa mukana ja ajoin myös Montessa hänelle etuautoa, Hänninen selventää MTV Urheilulle.

– Olen lisäksi käynyt Tallinnassa katsomassa kisa-autot ennen kilpailuun lähtöä. Työnä on ollut kokeilla, että ne ovat kunnossa ja valmiita kilpailuun. Ehkä voisikin sanoa, että toimenkuvani on aika monialainen.

Apua auton säädöissä

Katsutaa Hänninen on auttanut varsinkin auton säätöjen kanssa, sillä testikuskilla on vyöllään iso määrä kilometrejä eri säädöillä erilaisissa olosuhteissa.

– Testeissä olen ollut Katsutan kanssa ja yrittänyt antaa vinkkejä säätöjen suhteen, että mikä voisi toimia kisassa. Montessa pystyin etuautossa antamaan apua myös rengasvalintoihin ja olosuhteisiin liittyen. Takamoto on vielä uransa alkuvaiheessa, niin pystyn ainakin vielä häntä auttamaan monessa asiassa, Hänninen kertoo.

Haastatteluhetkellä Hänninen oli maatilansa kevättöissä. Siihen on koronaviruksen aiheuttaman tilanteen takia nyt aikaa. Hänninen ajoi viimeisen rallinsa MM-tasolla viime kesänä Sardiniassa, silloinkin testimielessä. Sen jälkeen mies on nähty myös kartanlukijan penkillä, kun Hänninen luki nuottia Ruotsin rallissa Jari-Matti Latvalalle.

– Nyt olen koronan takia tosiaan ehtinyt tehdä töitä myös pelloilla.

– Toyotalla työni ovat vähän kausiluonteisia. Välillä on enemmän hommia ja testiä. Toki se työn määrä on nyt lisääntynyt pikku hiljaa, kun omat kilpailut loppuivat.

"Ajamisesta nauttii edelleen"

Toyotalla Hännisen ura kilpakuskina jäi lyhyeksi, mutta mies on ajanut ralleja jo 2000-luvun alusta saakka, joten kokemusta on rutkasti. Vyöllä on muun muassa EM-titteli sekä IRC-sarjan mestaruus. Pystyykö testaamisesta nauttimaan, kun alla on kuitenkin WRC-auto? Vai onko se tyystin eri juttu kuin kilpaileminen, ja sitä kautta pelkkää työtä?

– Kyllä siitä ajamisesta nauttii edelleen, varsinkin kun lähtökohtaisesti melkein aina on sellainen testi kyseessä, että pyrimme kehittämään jotain. Se tekee hommasta älyttömän mielenkiintoista, vaikkei kilpaa ajakaan, Hänninen summaa.

– Pääsen näkemään, mitä autossa tapahtuu. Tarkoitus on tietenkin tehdä autosta koko ajan parempi. Sitten kun vielä huomaa, että jätkät pärjäävät kisoissa, niin tuleehan siitä hyvä mieli. Olen jo pitkän aikaa hyväksynyt sen, ettei niitä omia ajohommia enää ole eikä tule. Tykkään paljon testaamisesta.

Lue myös:

    Uusimmat