Törmäyksenestolaite ei pelastanut purjelentäjää

Hattulan sunnuntaisen purjelento-onnettomuuden tutkinta vienee kuukausia. Kuolemaan johtanutta onnettomuutta ei ole sattunut aiemmin purjelennon SM-kilpailuissa, joita on pidetty noin 50 vuotta.

Kahden purjekoneen törmäys johti vuonna 1968 syntyneen kokeneen lentäjän kuolemaan. Hän oli kotoisin Etelä-Suomesta. Rikoskomisario Ari Turunen Kanta-Hämeen poliisista ei vielä tiedä, käyttikö mies laskuvarjoa.

Onnettomuuden toinen osapuoli, 1960 syntynyt ilmailuharrastaja pelastautui laskuvarjolla. Hän on jo päässyt sairaalasta kotiin.

Murskaantuneiden - tiettävästi yksityisten - purjekoneitten osia etsitään neliökilometrien alueelta sankasta metsästä Hattulan Renkajärveltä.

Kilpailureitillä ei ukkosta

Kilpailunjohtaja Hannu Mäkeläinen päätti kilpailijoita kuultuaan, että SM-kisoja jatketaan Lopella Räyskälän lentokeskuksessa normaalisti tiistaista lauantaihin.

– Elämän on jatkuttava.

Maanantai alkoi suruliputuksella, hiljaisella hetkellä ja tiedotustilaisuudella. Päivän osakilpailu peruutettiin, ja paikalla oli kriisiryhmä.

Törmäyksen syy on Mäkeläiselle yhä arvoitus. Sää oli purjelentäjille ihanteellinen. Kumpupilviä hieman odoteltiin ja niitä saatiin, mutta ne eivät kehittyneet sateeksi. Kovat ukkoset jäivät kilpailualueen koillispuolelle.

Laite ei korvaa silmiä

Törmäyksenestolaitteet olivat nyt ensi kerran pakolliset SM-kisoissa. Kellon muotoinen pieni mittari varoittaa lähestyvästä lentokoneesta valon ja äänimerkin avulla.

– Niitä on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Laite on hyvä apuväline, mutta silmät ovat lentäjälle tärkein instrumentti, korostaa Mäkeläinen.

Lentosäännöt sanelevat väistämisvelvollisuuden. Purjelentäjät voivat olla suhteellisen lähellä toisiaan sekä nousuissa että liu'uissa, koska kaikki pyrkivät hyödyntämään parhaat virtaukset. Etäisyyttä pitäisi kuitenkin olla kymmeniä metrejä.

Poliisin ja tutkintalautakunnan työtä helpottaa se, että SM-kisoissa taltioidaan jokainen lentosuoritus tulosten laskemista varten. Ajopiirturi taltioi joka koneessa paikan, korkeuden, nopeuden ja nousunopeuden kymmenen sekunnin välein. Kääntymispisteen läheisyydessä tietoa laitetaan muistiin sekunnin välein. Kisajärjestäjät luovuttavat tutkijoille kaiken sunnuntain osakilpailua koskevan datan.

(MTV3 – STT)

Lue myös:

    Uusimmat