Törkymainokset liikaa alan mestarillekin

Yhdysvaltain presidentinvaaleja ovat sävyttäneet jo vuosikymmenten ajan hyökkäävät ja vastapuolta mustamaalaavat tv-mainokset. Tämän vuotinen republikaanien John McCainin ja demokraattien Barack Obaman välinen kamppailu ei ole tässä suhteessa poikkeus. Loanheitto on nyt niin rajua, että aikanaan George W.Bushin presidentinvaalikampanjoita johtanut ja kyseenalaisia mainoksia tehtaillut Karl Rovekin arvioi ehdokkaiden menneen "liian pitkälle".

Rove kertoi Fox Newsin haastattelussa, että McCain on mennyt mainoksissaan askeleen liian pitkälle. CNN:n mukaan Obaman kampanja reagoi Roven kommenttiin nopealla lausunnolla: "Jos joku vielä epäili onko McCainin kampanja kaikkien aikojen likaisin ja epärehellisin, niin tänään Karl Rove, jolla oli edellinen ennätys hallussaan, sanoi McCainin menneen liian pitkälle".

Rove ei tosiasiassa päästänyt arvioissaan Obamaa yhtään vähemmällä kuin puoluetoveriaan McCainia. Roven mukaan Obamankaan mainoksissa esittämät väittämät eivät ole täyttä totta. Molempien ehdokkaiden tulisikin olla nykyistä varovaisempia hyökätessään toisiaan vastaa, opasti törkymainosten todellinen spesialisti.

Rahaa riittää mainoksiin

Kova kamppailu paikasta Valkoisessa Talossa jatkuu varmasti tv-lähetysten mainoskatkoillakin loppuun, eli marraskuun neljänteen päivään, saakka. Molemmilla ehdokkailla on taala poikineen käytettävissä, kun kampanjoiden rahankeruu sujuu ennätystahtia. Obama teki elokuussa uuden ennätyksen kerättyään 66 miljoonaa dollaria. Demokraattiehdokkaan aiempi ennätys oli helmikuulta, 55 miljoonaa.

Myös McCain ylsi elokuussa ennätykseensä, 48 miljoonaan. McCainin kampanjan mukaan Sarah Palinin valinta Arizonan senaattorin varapresidenttiehdokkaaksi oli huomattava piristysruiske varojenkeruulle.

Lue myös:

    Uusimmat