TOP10: F1-Skandaalit

Formula 1:n historian aikana on koettu monia, saippuaoopperamaisella tavalla jopa huvittavia, skandaaleita. Viime aikoina erilaiset vilpit ja huijaukset ovat yleistyneet, mutta osattiin sitä ennenkin. MTV3 päättikin kasata yhteen nippuun F1-historian kovimmat skandaalit.

Vuonna 1984 Tyrrell kuului harvoihin talleihin F1:ssä, joka ei käyttänyt turbomoottoreita. Pärjätäkseen muille talleille joutui Tyrrell kehittämään autoonsa vilpillisen systeemin. Auto pystyi ajamaan läpi kisan sääntöjenvastaisesti alipainoisena, mutta auton moottoriin oli viritetty systeemi, joka mahdollisti painon nostamisen aivan kisan loppuhetkillä. Näin punnituksessa pystyttiin huijaamaan tuomareita.

Detroitin osakilpailussa Tyrrell-kuski Martin Brundlen ajettua toiseksi, jäi talli samalla kiinni harkitusta huijaamisesta. Rangaistuksena Tyrrell heitettiin pois Formulamaailmasta ja samalla koko kauden tallipisteet mitätöitiin. Seuraavana kautena Tyrrell palasi F1:seen turbomoottorein varustettuna. Sijalle kymmenen.

Kaikkien aikojen taisteluparin F1:n historiassa muodostanut Ayrton Senna-Alain Prost akseli ottivat kahdesti yhteen rajuin ottein perättäisinä vuosina 1989-90 Suzukan radalla.

Vuonna 1989 Prost ilmoitti avoimesti olleensa kypsä tallitoverinsa Sennan ajoittain jopa pelottaviin ajotaktiikoihin. Näin Suzukassa Sennan yrittäessä ohittaa Prostia molempien tulleessa shikaaniin, käänsi Prost autonsa tallitoverinsa kylkeen ja vei samalla molemmat ulos radalta. Samalla Prostin maailmanmestaruus varmistui, kun puolestaan Senna jäi hautomaan kostoa.

Senna saikin kostonsa tasan vuosi tapahtuneesta samalla radalla. Eri talliin siirtynyt Prost ohitti heti startissa Sennan, joka kuitenkin painoi kaasun pohjaan ja kolaroi suoraan Prostin autoon. Tälläkin kertaa molemmat keskeyttivät, mutta Senna oli se, joka jäi juhlimaan maailmanmestaruutta. Rehellistä tai ei, mutta kaikkien aikojen kina ansaitsee sijoituksen yhdeksän rankingissa.

Vuonna 2005 San Marinon osakilpailussa Jenson Button (kuvassa oikealla) ajoi hienosti kolmannelle sijalle, ainoastaan tulleeksi hylätyksi jälkeenpäin. Syynä tähän oli alipainoinen auto, joka painoi täysin tyhjennettynä vain 594 kiloa, kun sääntöjen minimipaino on 600kg. Jos auto on esimerkiksi 10kg alipainoinen kisan aikana, se hyötyy radasta riippuen noin 0,3 sekuntia kierroksella.

Talli puolusteli tilannetta väittämällä auton tarvitsevan kuusi kiloa polttoainetta, säilöttynä salaisiin tankkeihin, toimiakseen. Paikalliselle tuomaristolla selitys meni vielä läpi, mutta ei FIA:lle, joka tuomitsi tallin kahden GP:n kilpailukieltoon. Tämän lisäksi myös Buttonin kolmas ja Takuma Saton viides sija mitätöitiin. Sijalle kahdeksan.

F1:sten juhlituin ja ehkä myös kaksinaamaisin kuljettaja Michael Schumacher herätti paljon keskustelua, kun seitsemänkertainen maailmanmestari ”unohti” kesken aika-ajojen, miten Monacon kuuluisaan Rascasse-mutkaan ajetaan. Schumacherin auto jäi keskelle mutkaa muiden tukkeeksi, joka tietenkin hidasti muiden kuljettajien tekemiä aikoja. Luonnollisesti saksalainen mestari itse oli tehnyt juuri paalupaikkaan oikeuttaneen ajan.

Schumacher huuteli jälkikäteen ajovirhettä, mutta silti se jätti mestarin uran viimeiseen kauteen hyvin katkeran maun. Lajin kunnian säilyttämiseksi kisajärjestäjät tuomitsivat Schumacherin aloittamaan kisan viimeisestä ruudusta paalun sijaan. MTV3 palkitsi yrityksen seitsemännellä sijalla.

2005 Indianapolisin GP oli yksi F1-historian mieleenpainuvimmista, sillä vain kuusi kuljettajaa lähti lopulta kilpailuun mukaan. Aikaisemmin harjoituksissa Toyota-kuljettajat ajoivat ulos mysteeristen rengasrikkojen takia, eikä valmistaja Michelin keksinyt rikoille syytä. Näin Michelin kehotti kaikkia talleja vetäytymään kilpailusta, jollei se saa toimitettua turvallisia renkaita tilalle. 2005 oli voimassa renkaanvaihdot kieltävä sääntö.

Näin ei käynyt ja yhteensä seitsemän tallia ja 14 kuljettajaa ajoivat sunnuntain kilpailussa vain lämmittelykierroksen, jonka jälkeen siirtyivät ulos radalta. Tynkäkilpailun voittoon ajoi Ferrarin Michael Schumacher, jolla oli Bridgestonen renkaat allaan. Syytettyjen penkille joutui Michelinin lisäksi myös FIA, joka ei suostunut renkaiden vaihtamiseen. F1:n maine meni jälleen, josta palkinnoksi sijoitus kuusi.

Michael Schumacher oli katsonut videolta tarkasti Prostin ja Sennan törmäykset, sillä hän voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa vuonna 1994 vähintäänkin kyseenalaisin keinoin. Schumacher törmäsi autonsa ohitustilanteessa nopeampaan kilpakumppaniinsa Damon Hilliin, mistä tuloksena molemmat keskeyttivät ja "Schumi" juhli mestaruutta pisteen erolla Hilliin.

Vuonna 1997 tapahtui identtinen tilanne, mutta tällä kertaa sabotaasin urhriksi joutui Jacques Villeneuve. Schumacherin isku jäi kuitenkin vajaaksi ja tuloksena hän lensi itse ulos uhrinsa sijaan. Villeneuve juhli kilpailun jälkeen maailmanmestaruutta jättäen saksalaiskollegansa nuolemaan näppejään.

Tällä kertaa Schumacher ei kuitenkaan päässyt FIA:n lonkeroita karkuun ja hänen MM-kakkostilansa mitätöitiin. Jostain syystä muita rangaistuksia ei jaettu, joka on farssi myös itsessään. Sijalle viisi.

Australian GP:ssä 2009 McLaren aiheutti valehteluskandaalin, jonka ansiosta talli sai kahden kilpailun ehdollisen kilpailukiellon ja urheilujohtaja Dave Ryan erotettiin. Kaikki alkoi, kun Lewis Hamilton ohitti turva-auton takana radalta ulos ajaneen Jarno Trullin. Seuraavalla kierroksella Hamilton päästi Trullin takaisin ohitseen, mutta kilpailun jälkeen niin McLaren kuin Hamilton kiistivät tämän olleen tarkoituksellista. Trullille mätkäistiin turva-auton takana ohittamisesta 25 sekunnin aikasakko, jonka vuoksi hän putosi sijalle 12.

Myöhemmin FIA:lle kuitenkin selvisi McLarenin antaneen ohituskäskyn, joten koko talli oli syyllistynyt harkittuun valheeseen ja näin Hamiltonin kilpailutulos hylättiin. Oikeus voitti, Trullin rangaistus peruttiin ja hän nousi kolmanneksi lopputuloksissa. McLarenin erittäin heikosta valehtelusuorituksesta rankingin sija neljä.

FIA:n pääpiru ja presidentti Max Mosley joutui skandaalihakuisen formulamedian uhriksi vuonna 2008, kun News of the World-lehti julkaisi läjän kuvia ja viisituntisen videon natsihenkisistä sadomasokistista seksiorgioista viiden prostituoidun kanssa.

Mosley kieltäytyi eroamaan kohun iskettyä, joten hän päätti itse järjestää FIA:n jäsenten kesken luottamusäänestyksen hänen jatkamisestaan. Mosley voitti äänestyksen selvästi äänin 103-55. Myöhemmin oikeudessa lehti määrättiin maksamaan 76 000 euron kipukorvaukset Mosleylle, jonka viimeisetkin uskottavuuden rippeet tosin olivat jo haihtuneet ikuisiksi ajoiksi. Sijalle kolme.

2007 vuonna F1:stä ravisteli puolestaan vakoiluskandaali McLarenin ja Ferrarin välillä. Pitkä tapahtumasarja käynnistyi, kun Ferrareista löydettiin ihmeellistä jauhetta ennen Monacon GP:tä. Syylliseksi löytyi kostonhimoinen Ferrarin päämekaanikko Nigel Stepney(kuvassa), joka kiukuspäissään oli sabotoinut omia autoja. Stepney oli katkeroitunut, kun häntä ei ollut ylennetty tekniseksi johtajaksi. Hänet erotettiin tapahtumien johdosta.

Myöhemmin tutkimusten edetessä paljastui, että Stepney oli vuotanut myös salaisia tietoja Ferrarin autosta pahimmalle kilpakumppanilleen, ja tietoja oli edennyt aina Renaultille saakka. McLaren luonnollisesti oli käyttänyt huippusalaiset tiedot hyväkseen, mistä kiinnijäätyään napsahti tallille huima 100 miljoonan dollarin sakkolappu. Talli menetti myös kaikki kauden valmistajien MM-sarjapisteensä, mutta kuljettajien henkilökohtaisiin pisteisiin ei kajottu.

Saippuaoopperan surkuhupaisista tapahtumista palkinnoksi sija kaksi.

Pahin skandaali kaikista sai alkunsa vuoden 2008 Singaporen GP:ssä, kun Nelson Piquet jr. kolaroi autonsa tarkoituksellisesti tallimääräyksen johdosta valliin, minkä seurauksena radalle tulleesta turva-autosta tallikaveri Fernando Alonso sai huomattavasti etua ja lopulta päätyi voittamaan koko kisan.

Vuosi tapahtuneen jälkeen potkuista katkeroitunut Piquet marssi paljastamaan Renaultin suunnittelemasta salaliitosta FIA:lle, joka käynnisti välittömästi tutkimukset tapahtuneesta. Lopulta se päätyi rankaisemaan Renault-tallia kahden vuoden ehdollisella kilpailukiellolla. Kolarintilaaja ja koko F1-maailman Don, Flavio Briatore, tuomittiin määrittämättömäksi ajaksi toimitsijakieltoon ja hänen Consigliere, tallin tekninen johtaja Pat Symonds, tuomittiin ”iskusta” toimitsijakieltoon viideksi vuodeksi. Molemmat myös erosivat viroistaan.

Piquet itse ei saanut rangaistusta FIA:n antaman syytesuojan johdosta. Myös Alonso jäi ilman rangaistusta.

Lue myös:

    Uusimmat