Töölön matkatoimisto: Vakuussumma ei riitä asiakkaille

Töölön matkatoimiston kautta matkansa varanneet arviolta 5000 ihmistä ovat jäämässä ilman korvauksia.

Töölön Matkatoimiston asettama noin miljoonan euron vakuussumma ei riitä kattamaan korvauksia konkurssiin menneen toimiston asiakkaille, kertoo toimitusjohtaja Juha Kumara. Kumaran mukaan vajeen koko selviää tarkemmin vasta kun koko laskukanta on analysoitu eli noin kuukauden kuluttua.

Muun muassa Kuluttajavirasto epäili vakuussumman riittävyyttä jo viime viikolla, sillä korvauksiin oikeutettujen matkalaisten määrä on suuri, arviolta 5000. Kuluttaja-asiamies Marita Wilska arvioi, että summa olisi pitänyt määritellä suuremmaksi.

Esimerkiksi Lomamatkojen konkurssissa 90-luvulla vakuussumma ei riittänyt täysimääräisiin korvauksiin. Tällaisessa tapauksessa Kuluttajavirasto laskee prosenttiosuuden, joka tuolloin asettui vajaaseen yhdeksäänkymmeneen.

Töölön Matkatoimiston toimipisteiden ovet ovat edelleen kiinni. Kumaran mukaan kyselyruuhkia on pystytty purkamaan tehokkaammin ja tasapuolisemmin puhelinpalvelulla.

Töölön Matkatoimiston konkurssipesää hoitavan asianajotoimisto Hannes Snellmanin pesänhoitaja Antti Heikinheimo sanoi, että mahdolliset liiketoiminnan myynnit pyritään ratkaisemaan tämän viikon aikana. KohdematkatKaleva ja MatkaVekka ovat aiemmin ilmaisseet kiinnostuksensa. Myös erityistilintarkastuksen tekevä yritys valitaan todennäköisesti tällä viikolla.

Töölön Matkatoimisto hakeutui konkurssiin viime tiistaina yhtiön sisäisessä tarkastuksessa paljastuneiden mittavien väärinkäytösten vuoksi. Valmismatkalaiset, joiden matka peruuntui tai keskeytyi konkurssin vuoksi, voivat hakea korvauksia heinäkuun 15. päivään asti.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat