Tiukennetut ilmanlaatuvaatimukset toteutumassa EU:ssa

EU-parlamentti hyväksyy ensi viikon täysistunnossaan tiukennetut vaatimukset bensiinin ja dieselin laadusta sekä autojen pakokaasupäästöistä. Auto-Oil-direktiivipaketin lopullinen muoto hyväksyttiin kesällä sovittelussa EU-parlamentin ja jäsenmaiden edustajien välillä. Direktiivit asettavat asteittain tiukempia laaturajoituksia ja päästövaatimuksia vuosina 2000 ja 2005. Parlamentin käsittelyn jälkeen se on vielä hyväksyttävä viimeisen kerran ympäristöministerikokouksessa määräenemmistöllä, jonka jälkeen se voi astua voimaan.

Vihreiden EU-parlamentaarikko Heidi Hautala on toiminut raportoijana polttoainedirektiivistä. Hänen mukaansa EU-parlamentin suurin saavutus käsittelyssä on ollut rikkipitoisuuksien rajoittaminen. Polttoaineiden rikkipitoisuudet määräävät pitkälti, kuinka tehokkaasti päästöjä voi vähentää.

Lobbaus oli kovaa, mutta Hautalan mukaan ympäristönsuojelun etua edisti se, että öljy- ja autoteollisuuden edut menivät ristiin. Autoteollisuus liittyi mukaan vaatimaan parempilaatuisia polttoaineita, koska se ei muuten pystyisi vähentämään päästöjään.

Hautalan mukaan öljyteollisuuden edustajien järjestössä on valtaa lähinnä suurilla öljy-yhtiöillä. Pienet yhtiöt, kuten Neste, eivät saa ääntänsä kuuluviin, vaikka ne pystyvät jo täyttämään tiukemmat vaatimukset ainakin osittain.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat