Tietoyhteiskuntastrategia tähtää Suomi-ilmiön syntymiseen

Pääministeri Matti Vanhanen pitää positiivisena tietoyhteiskunnan kehittymistä tekniikka- ja kaapelikeskeisyydestä elämänlaatukeskeisyyteen.

Valtioneuvoston tänään julkistama tietoyhteiskuntastrategia haluaa synnyttää Suomi-ilmiön paljon puhutun Kiina-ilmiön vastapainoksi. Strategia haluaa uudistaa Suomen kansainvälisesti vetovoimaiseksi, ihmisläheiseksi ja kilpailukykyiseksi osaamis- ja palveluyhteiskunnaksi.

Strategian kärkihankkeita vuosille 2007-11 ovat muun muassa tietoverkkojen yhteysnopeuksien kasvattaminen, innovaatiojärjestelmän uudistaminen ja tekijänoikeusjärjestelmän kehittäminen. Niin ikään strategia haluaa edistää pk-yritysten liiketoiminnan sähköistymistä sekä työelämän pelisääntöjen uudistamista.

Strategian tavoitteena on "hyvä elämä tietoyhteiskunnassa".

- Erityisen positiivisena pidän sitä, että tietoyhteiskuntakehityksessä ollaan siirtymässä tekniikka- ja kaapelikeskeisyydestä elämänlaatukeskeisyyteen, pääministeri Matti Vanhanen sanoo.

Strategia on osa hallituksen tietoyhteiskuntaohjelmaa ja se valmisteltiin yhteistyössä yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa. Strategia on kolmas laatuaan: edelliset valmistuivat vuosina 1995 ja 1998.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat