Tietotekniikkaa hyödynnetään vähän perusopetuksessa

Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön yleistymistä hidastavat varsinkin vähävaraisten kuntien ongelmat. Myöskään kaikki opettajat eivät osaa käyttää tietotekniikkaa tarpeeksi hyvin.

Koulut hyödyntävät tietotekniikkaa vielä melko vähän opetuksessa. Opetushallituksen asettama työryhmä arvioi sen johtuvan siitä, että opettajille ei anneta tarpeeksi täydennyskoulutusta, tietokoneita on koulussa liian vähän ja verkkoyhteydet ovat hitaita.

-Tietokonetta ei vielä nähdä jokapäiväisenä työvälineenä. Vaikka työelämässä se on työväline, se ei ole kouluissa vieläkään, sanoi opetusneuvos Ella Kiesi Opetushallituksesta.

Erilaisiin tietotekniikkahankkeisiin on tähän mennessä osallistunut noin joka kymmenes perusopetuksen opinahjo. Esimerkiksi harvaan asutuilla alueilla tai saaristokunnissa ei ole juurikaan kehitetty uudenlaista opetusta etäopetuksen avulla.

Työryhmä arvioi raportissaan, että tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön yleistymistä hidastavat varsinkin vähävaraisten kuntien hankaluudet. Köyhät kunnat, joilla olisi huutava tarve kehittää tietotekniikan käyttöä opetuksessa, eivät välttämättä hae hankerahoitusta, koska niillä ei ole varaa maksaa omaa osuuttaan hankkeesta.

Lisäksi jotkut opettajat eivät osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa tarpeeksi hyvin. Kaikkiaan 30 000 opettajaa tarvitsisi lisäkoulutusta vuosina 2006-2007. Sen avulla saavutettaisiin opetusministeriön tavoite, jonka mukaan kolmella neljästä opettajasta pitäisi olla niin hyvät taidot, että he voisivat käyttää tietotekniikkaa opetuksessa.

-Toiset kunnat ovat satsanneet aika lailla ja toiset eivät. Lisäksi opettajien täydennyskoulutus jakautuu epätasaisesti ja se on nähtävissä, kertoi Kiesi.

Kiesin mielestä opettajille pitäisi jakaa varsinkin hyviä esimerkkejä siitä, miten tietotekniikkaa voisi hyödyntää eri aineissa.

Tietokoneita liian vähän

Tietokoneita pitäisi saada kouluihin myös reilusti lisää. Laitteita täytyisi olla niin paljon, että 4-5 oppilasta kohden olisi yksi työasema. Tällä haavaa koneita on huomattavasti vähemmän ja osa koneista on liian vanhoja.

Sen sijaan lukioissa, ammatillisissa oppilaitoksissa ja aikuiskoulutuksessa tietotekniikkaa hyödynnetään jo monin tavoin mutta verkko-opetusta pitää silti edelleen lisätä.

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöä kouluopetuksessa on tuettu lukuisten valtakunnallisten ohjelmien avulla lähes kymmenen vuoden ajan. Opetushallitus julkaisi aiheeseen liittyen maanantaina kolme eri raporttia, joissa on muun muassa suunnitelma virtuaaliopetuksen kehittämiseksi ja vakiinnuttamiseksi perusopetuksessa ja toisen asteen oppilaitoksissa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat