Tietokonetta mainostetaan työkaluna

Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimuksen mukaan PC-laitteista käytetään mainonnassa useimmiten termiä "työkalu".

Juuri valmistuneessa tutkimuksessa on ruodittu tietokonemainontaa koskevia kielikuvia, joista työkalu-termi liittyy PC-tietokoneiden käyttöön toimistoissa ja yleensä työpaikoilla. Termillä halutaan korostaa tietokoneen nopeutta ja helppokäyttöisyyttä sekä sen teknisiä ominaisuuksia ajan ja tilan hallinnassa.

Uusille PC-laitteiden käyttäjäryhmille, kuten naisille tai ikääntyville, tietokoneita mainostetaan "organisaattorina" yhteydenpito-, koulutus- tai ajanvieteasioissa.

Tutkimuksessa on analysoitu suomalaisissa tietokonelehdissä olleita tietokonemainoksia sekä PC-välineistöä myyvissä liikkeissä olleita esitteitä. Tutkimus on osa Kuluttajatutkimuskeskuksessa meneillään olevaa Kuluttaja ja uusi tietotekniikka -tutkimuskokonaisuutta.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat