Lontoon olympialaisissa ei hikoilla vain urheiluareenoilla, vaan myös näppäimistöjen ääressä. Nettihyökkäyksien uhka on suuri, sillä edellisissä olympialaisissa Pekingissä raportoitiin 12 miljoonaa nettihyökkäystä tai turvallisuusongelmaa päivässä.
– Olemme aina varautuneita hyökkäyksiin, lupaa olympialaisten tietotekniikasta vastaava johtaja Pieter-Jon Buitelaar.
Olympialais-IT:n toimittavan Atos-yhtiön Buitelaar sanoo, että suurin uhka on sisältä tuleva hyökkäys:
– Pahin vaara tulee henkilöiltä, joilla on tietotekniikkatausta ja sisäpiirin tietoa.
Osa olympialaisten tietotekniikasta ei ole yhteydessä verkkoon, nettihyökkäyksien välttämiseksi. Olympialaisten IT-järjestelmään on kohdistettu simuloituja ongelmia ja hyökkäyksiä kuukausien ajan, jotta turvallisuus voidaan varmistaa:
– Me näemme hyökkääjän, joka yrittää päästä järjestelmiimme, Buitelaar vannoo.
Finaalin möhläys olisi painajainen
Olympialais-IT:n parissa työskentelevien 3500 tietokoneammattilaisen paine on kova muutenkin kuin turvallisuuden saralla. Painajaistilanne olisi järjestelmien kaatuminen kriittisellä hetkellä:
– Otetaan esimerkiksi 100 metrin pikajuoksun finaali. Emme voi pyytää urheilijoita uusimaan lähtöä, koska emme pystyneet mittaamaan tuloksia, Buitelaar selittää.
Lontoon olympialaisissa urheilufaneille välitetään internetin kautta arviolta 30% enemmän tulostietoja kuin Pekingissä neljä vuotta sitten:
– Suurin haaste on se, että järjestelmien täytyy olla koko ajan saatavilla, ne eivät saa olla poissa käytöstä lainkaan olympialaisten aikana.
Olympialaiset laajenevat sosiaaliseen mediaan
Olympialaisten virallinen sivusto odottaa yli miljardia kävijää kisojen aikaan ja organisaatio on laukaissut mobiilisovelluksen, jonka kautta voi seurata olympialaisten aikatauluja tai jakaa kokemuksiaan. Olympialaisten tulospalvelusovellus laukaistaan kesäkuussa.
Tänä vuonna myös olympialaismainostajat ovat heränneet sosiaaliseen mediaan:
– Internetmarkkinointiin menee 15-20 prosenttia sponsoreiden budjeteista, kertoo Leo Burnett, mainostoimisto Publiciksen innovaatiopäällikkö.
– Kuluttajat ovat nyt Facebookissa, sanoo Ralph Santana, olympialaissponsori Samsungin markkinointipäällikkö.
Uusimmat
-
11:35
Etelä-Norjan ilmatila jälleen avattu – tästä lentokaaos johtui
-
11:20
MTV seuraa tulospäivää: Nesteen liikevaihto laski
-
10:52
Järvenpään ravintola-ampumisesta vaaditaan vangittavaksi 21-vuotiasta naista – Poliisi: "Meillä on muitakin epäiltyjä"
-
10:52
Kruununprinsessa Victoria aloittaa upseerin opinnot
-
10:51
Suora lähetys kello 13.20: Jengirikollisuus kuriin? Oikeusministeri esittelee toimet
-
10:49
NHL-joukkue sai hurmioituneen vastaanoton uudessa kodissaan – Lauri Markkanen otti kaiken ilon irti
-
10:42
Salossa tapahtuneen murhan esitutkinta valmistumassa – poliisi epäilee neljää henkilöä
-
10:41
Käytetyissä huonekaluissa piilee inhottava riski – "Havaitseminen voi olla hyvinkin haastavaa"
-
10:40
MTV paikalla: Lukiolaiset marssivat ulos oppitunneilta vastustaakseen hallituksen leikkauksia – suora lähetys kello 12.10
-
10:37
Etelä-Norjan ilmatila ammottaa tyhjyyttään: Animaatio näyttää, kuinka nopeasti koneet ohjattiin pois
-
10:35
Poliisi varoittaa kavalista huijareista – onnistuneet viemään kymmeniätuhansia euroja
-
10:23
Valtiovarainministeriö: Tarvitaan lisää säästöjä ja veronkorotuksia velkaantumisen taittamiseksi – suora lähetys käynnissä
-
10:16
Tiger Woodsille sadan miljoonan erikoisbonus
-
09:53
Pariisin ikoninen maamerkki kärsi mittavat vahingot
-
09:44
Maahanmuutto lisääntyi alkuvuodesta
-
09:23
Liigafinaalin törkytempusta kohistaan – Petteri Sihvoselta äärimmäisen raju vaatimus kurinpidolle
-
09:22
Barcelonan valmentajatilanteeseen täyskäännös: Xavi pyörsi päätöksensä
-
08:57
Näiden julkkisten kustannuksella vitsaillaan Joonas Nordman Show: Grillikausi -sarjassa
-
08:55
Yrityssaneeraukseen hakeutuneen Lehto Groupin toimitusjohtaja vaihtuu
-
08:46
Kommentti: Putinin puhdistus on alkanut – Shoigu selvisi vielä varoituslaukauksella
-
Lataa lisää