"Tietokone voi altistaa lapsen kylmäveriselle toiminnalle"

Sosiaalisissa suhteissaan pettyneelle lapselle tietokoneesta voi tulla palkitsevampi ystävä kuin oikeista ihmisistä ja virtuaalimaailmasta tärkeämpi kuin todellisesta elämästä. Valtavassa elämysten myllyssä tunteet turtuvat ja lapset ja nuoret voivat tehdä jopa hätkähdyttävän julmia tekoja, katsoo psykologian tohtori Anu Mustonen Jyväskylän yliopistosta.

Hän puhui uusmedian riskeistä ja hyödyistä Helsingin Lääkäripäivillä tänään. Mustosen mukaan etenkin sosiaalisia elämyksiä ja vuorovaikutusta tarjoavat palvelut voivat temmata Internetin tai pelien maailmaan niin tiukasti, että omat voimat eivät enää riitä siitä irrottautumiseen ja kaveritkin haetaan konemaailmasta

Toistaiseksi tällaisia ongelmia on Mustosen arvion mukaan vain muutamalla prosentilla lapsista ja nuorista, mutta ongelmat lisääntyvät hurjaa vauhtia. Pojilla koukkuun jäämisen riski on suurempi kuin tytöillä. Mustonen näkee selvän yhteyden tunteita turruttavan virtuaalimaailman ja väkivallan välillä.

-Yhdessä median mustavalkoisen arvomaailman, aggression ylikorostumisen ja tunteiden turtumisen kanssa verkkoviestintä altistaa epäluottamukselle ja jopa kylmäveriselle toiminnalle. Epäluuloja lisää se, että verkkomaailmassa esiinnytään niemettöminä ja usein valheellisella identiteetillä. Sisäpiirit toimivat usein myös niin, että kaikki ovat samaa mieltä ja toista mieltä olevat hylätään.

Tietokone pois lastenhuoneesta

Mustonen uskoo kuitenkin, että sekä tunteiden turtumisen ja riippuvuuden riskejä voidaan ehkäistä kotonakin hyvällä vuorovaikutuksella ja mediakasvatuksella. Erityisen tärkeänä hän pitää sitä, että vanhemmat ottavat ohjat käsiinsä myös tietokoneen kohtuukäytössä. Mustosen mielestä tietokonetta sen enempää kuin televisiotakaan ei pitäisi laittaa lasten omiin huoneisiin. Perheen yhteisissä tiloissa vanhemmat voivat seurata, missä milloinkin mennään. Mediasta tulee näin helpommin myös sosiaalisen vuorovaikutuksen muoto.

Toisaalta mitä useammin nuori käyttää tietokonettaan muuhun kuin pelaamiseen, sitä paremmin nuoren sosiaaliset taidot kehittyvät. Mitä paremmin hän osaa seuloa informaatiotulvaa, sitä paremmin hän myös välttää riippuvuuden, tunteiden turtumisen sekä arvojen hapertumisen, uskoo Mustonen.

Mustonen ihmetteleekin, miten vähän tietotekniikkaa vielä käytetään oppimiseen. Hänen mukaansa vain 20 prosenttia opettajista hyödyntää sitä todella opetuksessaan.

-Kaikenlaisten pilottikokeilujen kanssa kyllä puuhastellaan, ja siihen saadaan rahaa. Hyviä oppimisympäristöjä on jo kehitetty, mutta niiden levitykseen kaikkien koulujen käyttöön ei rahaa tahdo löytyä, sanoo Mustonen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat