Tiesuolausta vähennetään kepillä ja porkkanalla

Tiehallinnon tavoitteena on pitää suolan käyttö 80 000 tonnissa.

Suolan käyttöä liukkauden torjunnassa halutaan vähentää ympäristösyistä.

Tielaitos on laittanut paljon vartijoiksi urakoitsijat, joiden on pysyttävä annetuissa suolatonneissa. Muutoin rapsahtaa sakkoja.

Toisaalta urakoitsijalle maksetaan bonus, jos suolamäärä alittuu selkeästi.

Tieurakoitsijat ripottelevat tänä talvena suolaa teille harkiten. Suolaa käytetään juuri se määrä, mikä liukkauden torjumiseksi on tarpeen. Tiehallinto tarjoaa suolan käyttäjille sekä keppiä että porkkanaa.

- Tiehallinto on laittanut kaikkiin asiakirjoihin vaatimuksen tietystä suolan käytöstä, maksimimäärästä ja sen päälle jos menee, maksaa urakoitsija sakkoa, jos alle jäädään, me maksamme bonusta, kunnossapitopäällikkö Timo Järvinen Kaakkois-Suomen tiepiiristä kertoo.

Joten houkuttaako bonus urakoitsijoita liian vähäiseen suolan käyttöön liikenneturvallisuuden kustannuksella?

- Houkutuksena voi olla, mutta me olemme tästä suojautuneet taas sillä, että meillä on erittäin kovat sakot liukkaudesta, että tien on oltava hyvässä kunnossa ja sen jälkeen on käytettävä mahdollisimman vähän suolaa, Järvinen luotaa.

Mikkelin alueurakasta vastaava virolainen AS Teho saa kylvää tänä talvikautena suolaa tiestölle 1750 tonnia. Määrä on

100 tonnia vähemmän kuin aiempina talvina.

- Kyllä se on aika minimimäärä, että jos meinataan päästä bonuksille elikkä vähempään käyttöön, niin kyllä pitää olla myöskin sääolosuhteet jo hyvin suotuisat meille, projektijohtaja Raimo Ilvonen AS Tehosta kertoo.

Tiehallinnon tavoitteena on pitää suolan käyttö 80 000 tonnissa, joskin se riittää vain kohtuutalvien liukkauden torjuntaan.

Vaikeimpina talvina suolaa on kuormattu levitettäväksi jopa 100 000 tonnia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat