Tiesitkö? Jos et kiellä, ostotietosi kerätään kaupassa yksityiskohtaisesti

Kaupat seuraavat asiakkaidensa ostokäyttäytymistä entistä tarkemmin. Esimerkiksi Keskon plussakorttia käyttävien ruokailutapoja tarkastellaan ostosten perusteella.

Tietoja hyödynnetään muun muassa markkinoinnissa ja tuotevalikoimien suunnittelussa.

– Jos ihminen yleensä ostaa tuoreita aineksia, hänelle ei kannata markkinoida pikaruokaa, sanoo K-Plus-yhtiön vt. toimitusjohtaja Tapio Näveri.

Keskon mukaan asiakkaiden ostohistoriaa käsitellään nykyisin tuoteryhmittäin. Ruokailutavoiltaan vaativaksi katsottu asiakas voi ostaa esimerkiksi luomua ja aasialaisia ruoka-aineita. Uudet asiakkaat antavat kuitenkin luvan kerätä talteen ostoksensa yksityiskohtaisesti, jos he eivät sitä erikseen kiellä.

– Voimme tallettaa tiedot siitä, että asiakas on ostanut tietyn merkin tietyn tuotteen, Näveri sanoo.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio huomauttaa, että valikoimien räätälöinti kanta-asiakastietojen pohjalta voi kaventaa kuluttajan valinnan mahdollisuuksia. Hänen suurin huolensa on kanta-asiakasjärjestelmien monimutkaistuminen.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat