Tiesitkö: Auton ilmastointilaitekin voi homehtua – näin valmistaudut helteisiin!

Ilmastointilaitteen tarpeellisuuden muistaa viimeistään siinä vaiheessa, kun ensimmäiset hellepäivät osuvat kohdalle. Ilmastointijärjestelmä vaatii erityistä huomiota kylmien talvien maissa, siksi ilmastoinnin täyttöhuolto tulisikin tehdä Suomessa vähintään joka toinen vuosi.

Ilmastoinnin täyttöhuolto on erityisen tärkeää Suomen olosuhteissa, sillä pakkastalvina järjestelmä voi olla hyvinkin pitkään käyttämättä. Käyttämättömän laitteen tiivisteet kovettuvat, jolloin ilmastointiainetta pääsee tihkumaan eikä järjestelmä toimi kunnolla.

– Tämähän johtuu siitä, että ilmastointilaitteet on ohjelmoitu niin, etteivät ne toimi alle viiden asteen lämpötilassa lainkaan. Tämän vuoksi käyttökatko saattaa Suomessa olla monta viikkoa, joten ilmastoinnin täyttöhuolto kannattaa tehdä vähintään kahden vuoden välein, sanoo autohuollon tuotepäällikkö Sami Virtanen Vianorilta.

Ilmastointilaitteen toimivuus on tärkeää paitsi mukavuuden, myös turvallisuuden vuoksi. Auton sisälämpötila saattaa nousta lähelle saunalukemia hellekesän auringon alla, ja jokainen autoilija tietää, mitä kuumuus tekee ajokyvylle ja tarkkaavaisuudelle.

– Tämä turvallisuussatsaus on sitä paitsi melko pieni hinnaltaan, sillä ilmastoinnin täyttöhuollon hinta liikkuu satasen nurkilla riippumatta siitä, missä päin Suomea ollaan, sanoo Virtanen.

Perushuollon lisäksi kennojen tarkistus tarvittaessa

Ilmastoinnin täyttöhuolto teetetään alan liikkeessä, jolloin myös tiivisteet tarkistetaan automaattisesti ja mahdolliset vuodot paikallistetaan. Lisäksi tietenkin tarkistetaan, minkä verran järjestelmässä on ilmastointiainetta ja sitä lisätään tarvittava määrä.

Toimivasta ilmastoinnista on viilennyksen lisäksi hyötyä myös niinä kesäaamuina, kun tuulilasi menee huuruun. Ilmastointijärjestelmä kirkastaa lasit nopeasti ja poistaa muutenkin kosteutta autosta. Tiivistyneen veden poistuminen herättää joskus kummastusta.

– Laitteeseen kertynyt kosteus valuu omaa reittiään autosta pois. Tällöin auton alle saattaa syntyä jopa pieni lätäkkö. Joskus autoilija luulee tätä viaksi, mutta veden poistuminen tätä kautta on aivan suunniteltu juttu, kertoo Sami Virtanen.

Mikäli ilmastointijärjestelmästä tulee autoon pahaa hajua, kannattaa asiasta mainita huollossa.

– Ilmastointilaitteen kennoon voi muodostua jopa homeitiöitä ja silloin on syytä tehdä kunnollinen ilmastointijärjestelmän puhdistus, jotta auton sisätilan ilma olisi raikasta.

Koko auton keväthuollon pitäisi sisältää kaikki tämä:

- Öljynvaihto ja öljynsuodattimen tarkistaminen ja tarvittaessa vaihto
- Moottorin ilmansuodattimen tarkistaminen ja vaihtaminen: keväinen katupöly tukkii suodattimenhelposti ja estää moottorin ilmansaantia
- Raitisilmasuodattimen tarkistaminen: katupölyn lisäksi raitisilmasuodattimeen kertyy siitepölyä, jolloin auton sisäilman taso kärsii
- Auton alusta tarkistaminen, esimerkiksi iskunvaimentimet ja niiden kumitiivisteet ovat saattaneet hajota pakkasessa´
- Jarrunesteiden tarkistaminen ja lisääminen
- Jäähdytysnesteen lisääminen - kaikissa autoissa ei ole jäähdytysnesteestä erillistä varoitusvaloa, jolloin nesteen määrä pitää tarkistaa säännöllisesti
- OBD-vikakoodien tarkistaminen: nykyautot tarkkailevat itseään jatkuvasti ja tallentavat havaitsemansa viat OBD-koodeina, joita kuljettaja ei näe
– Palaneiden lamppujen vaihtaminen ja pyyhkijänsulkien kunnon tarkistaminen talven jäljiltä
- Lasinpesunesteen lisääminen
- Aiemmin keväällä vaihdettujen renkaiden jälkitarkistus

Lue myös:

Deski/ MTV3

Lue myös:

    Uusimmat