Tien pohjaksi kierrätysmateriaalia

Porvoon ja Koskenkylän välille rakennettavan moottoritien materiaalikokeilut jatkuvat. Tällä kertaa rakennusmateriaalina kokeillaan saastunutta maata.

Maa-aines tuodaan Porvooseen pääkaupunkiseudulta ja sekoitetaan paikan päällä sementin joukkoon. Urakoitsijan mukaan ympäristöriskiä ei ole. Kokeilualue sijaitsee runsaan 10 kilometrin päässä Porvoosta, aivan Domargårdin kaatopaikan kupeessa.

Vajaan hehtaarin kokoinen monttu ammottaa vielä tyhjyyttään, mutta muuttuu moottoritien pohjaksi seuraavien kahden kuukauden aikana.

Projektipäällikkö Arto Karin mukaan saastuneen maa-aineksen käyttöä kokeillaan näin laajasti ensi kertaa Suomessa. Saastunut maa tuodaan paikalle romunkäsittelyalueelta Vantaan Hakkilasta sekä puretun korjaamon alta Helsingistä. Porvoossa maa-aines kiinteytetään sementtiin ja valetaan kerros kerrokselta moottoritien pohjaksi. Pahimmin saastunutta maamassaa ei kuitenkaan käytetä.

Ympäristöriski olematon

Tekniikan tohtori Matti Ettala Kuopion yliopistosta kertoo, että lyijyiset massat sopivat kokeiluun, mutta
öljyiset eivät. Ettalan mukaan raja vedetään orgaanisten ja epäorgaanisten yhdisteiden väliin. Esimerkiksi PCB:tä sisältävää jätemaata ei moottoritien pohjaan upoteta.

Porvoossa on esitetty vastalauseita kokeilua vastaan, mutta puuhamiehet vakuuttavat, että saastuneen maan käyttö on ympäristölle riskitöntä. Näin uskoo myös insinööri Tapio Salo Uudenmaan ympäristökeskuksesta, joka valvoo hanketta valvova viran puolesta.

Kokeilupätkä saadaan valmiiksi parin kuukauden sisällä. Moottoritie kokonaisuudessaan eli 25 kilometriä Porvoosta Koskenkylään avataan liikenteelle marraskuussa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat