Tiehallinto haluaa pitkäjänteisyyttä tiepäätöksiin

15 viime vuoden kuluessa liikenne on kasvanut 30 prosenttia ja tienpidon rahoitus alentunut 30 prosenttia.

Tiehallinto haluaa poliitikoilta lisää pitkäjänteisyyttä väyläpäätöksiin. Pääjohtaja Jukka Hirvelä pitää tärkeänä, että uusi hallitus antaa eduskunnalle liikennepoliittisen selonteon, joka sisältää 10-15 vuoden investointiohjelman.

Hirvelän mielestä päätöksenteon pitää ulottua pitemmälle kuin yhden budjettivuoden päähän, koska muuten tienpitäjä ja elinkeinoelämä eivät voi varautua tulevaisuuteen ajoissa.

- Vaikuttaa kummalliselta, että on saatu näinkin hyviä tuloksia budjettivuosittain tapahtuvalla päätöksenteolla. Toki nykyisen hallituksen infrastruktuuriohjelma on palvellut myös pitkäjänteisyyttä.

Pääjohtaja toivoo, että hallituksen selonteko ottaisi investointien lisäksi kantaa myös siihen, millaisia ja minkä tasoisia palveluja halutaan. - Ohjelmaan pitäisi saada teiden lisäksi myös radat ja vesiväylät.

Investointiohjelmaa esitti viime syksynä liikenneministeriön työryhmä vetäjänään Matti Vuoria. Esitys sai hyvän vastaanoton, mutta siihen ei sitouduttu.

- Ohjelman hyödyt ovat selkeät. Tienpitäjän on muuten vaikea suunnitella uusia hankkeita ja urakoitsijoiden varautua niihin. Myös yritysten pitää voida suunnitella sijaintiaan ja kuntien maankäyttöään.

Runkoverkko kaipaa modernisointia

Tiehallinnon asialistalla toisena kohtana on 30-40 vuoden ikäisen päätieverkkomme ja varsinkin runkoverkon modernisointi. Odottamassa on noin 50 hanketta.

Ratkaisut ovat aikaisempaa kevyempiä. Moottoriteitä ei haluta jokaiseen niemeen ja notkelmaan. Niiden lisätarve rajoittuu noin 250 kilometriin. Tärkeimpinä tiehallinto näkee Helsinki-Vaalimaa-välin ja suurten kaupunkien ulostulot.

Moottoriteitä monin verroin enemmän tarvitaan lisä- ja ohituskaistoja ja myös keskikaiteita. Esimerkiksi Tampere-Vaasa-välille ei Hirvelän mukaan edes ajatella moottoritietä, vaan kevyempiä kaistaratkaisuja.

Hirvelä muistuttaa, että 15 viime vuoden kuluessa liikenne on kasvanut 30 prosenttia ja tienpidon rahoitus alentunut 30 prosenttia.

Myös teiden ja siltojen kunto huolestuttaa tiehallintoa. Suomen 14 000 sillasta viidesosan arvioidaan olevan korjauksen tarpeessa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat