Thaimaan koneturman syytä selvitellään

Perjantaina maahan syöksynyt Thai Airwaysin matkustajakone yritti erittäin huonossa säässä laskeutumista pelkän radion varassa, kertoivat viranomaislähteet Surat Thanin lentokentältä tänään.

Nimettöminä pysytelleiden lähteiden mukaan koneen kapteenin oli käytettävä pelkkää radionavigaatiota, koska Surat Thanin lentokentällä oli luovuttu ILS-lähestymisjärjestelmästä toistaiseksi kentän laajennustöiden vuoksi.

Turmakone yritti laskeutua kentälle ankarassa sateessa kahdesti, kunnes kolmannella yrittämällä iskeytyi muutaman kilometrin päähän kentästä ja räjähti liekkeihin.

Onnettomuudessa kuoli 101 ihmistä ja siitä selviytyi 45. Koneessa oli ulkomaalaisia yhteensä 25, joista 12 selvisi hengissä. Turmassa kuoli myös yksi Suomen kansalainen.

Lentäjät tiesivät puutteesta

Lentäjien mukaan ILS-järjestelmä on tarpeen erityisesti laskeuduttaessa kehnossa säässä. Koneen laskeutuessa 152 metriin joutuu kapteeni ILS-järjestelmän puuttuessa suuntaamaan pelkästään kentän valojen ja radion varassa.

-Kaikki kapteenit käyttävät kehnossa säässä mieluummin ILS-järjestelmää kuin radiota, totesi Surat Thanin kentälle sunnuntaina lentänyt Thaimaan ilmavoimien kapteeni. Hänen mukaansa kaikille - niin armeijan kuin siviilikoneidenkin - lentäjille oli kerrottu, ettei ILS ole käytössä Surat Thanin kentällä.

Surat Thanin lennonjohdon mukaan lentäjiä on neuvottu hakeutumaan muille kentille, mikäli laskeutuminen ei toisella yrittämällä onnistu. Etelä-Thaimaassa sekä Hat Yain että Phuketin kentillä käytetään ILS-järjestelmää.

-Kaikki lentäjät tietävät tästä. Koneen ei olisi pitänyt yrittää laskeutua kolmatta kertaa, totesi kentän lennonvalvoja sunnuntaina. Surat Thanin kentän laajennustyöt alkoivat viime vuoden elokuussa ja töiden piti valmistua viime kesään mennessä. Laajennustyön valmistumista - ja ILS-järjestelmän uutta käyttöönottoa - on kuitenkin viivyttänyt Thaimaan talouskriisi.

Kapteenia arvostellaan

Onnettomuudesta selviytyneet sekä surmansa saaneiden omaiset arvostelivat sunnuntaina ankarasti turmakoneen kapteenia. Monet olivat sitä mieltä, ettei kapteenin olisi pitänyt sinnikkäästi yrittää pääsyä Surat Thanin kentälle.

-Jos kapteeni olisi päättänyt palata Bangkokiin yrittämättä laskeutua kolmatta kertaa, en olisi menettänyt ihanaa poikaani, totesi Vinai Uamnabtue, jonka seitsenvuotias poika menehtyi onnettomuudessa.

Thaimaan viestintä- ja liikenneministeri Suthep Thuaugsuban, joka itse menetti onnettomuudessa sisarensa, on kuitenkin varoittanut ihmisiä tekemästä liian hätäisiä päätelmiä turman syistä. Vaikka ILS-järjestelmää ei kentällä käytetäkään, toimivat muut järjestelmät kentällä turman sattuessa tiettävästi moitteetta.

Lennon tapahtumat rekisteröineet nk. mustat laatikot löytyivät eilen ja ne lähetetään ulkomaille tutkittaviksi onnettomuuden syyn selvittämiseksi.
(STT-Reuters-AFP)

Lue myös:

    Uusimmat