Terveysvaikutteisten elintarvikkeiden myynti huimassa kasvussa

Terveysvaikutteisten elintarvikkeiden myynti kasvaa kolme kertaa muiden elintarvikkeiden myyntiä nopeammin.

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat nousseet elintarviketeollisuuden uudeksi veturiksi. Kun alan kasvu on muuten parin prosentin luokkaa, terveysvaikutteisiin elintarvikkeisiin keskittyneiden yritysten liikevaihto kasvaa seitsemän prosenttia vuodessa. Suomalaiset ovat tuotteiden käyttäjinä Euroopan kärkeä.

Valion mehutehtaalta Helsingin Pitäjänmäestä lähtevistä purkeista jo neljännes sisältää terveysvaikutteista mehua, ja muutenkin erikoistuotteiden osuus kasvaa.

- Se on tulevaisuuden kehityskohde, tähän menemme. Eurooppa menee tähän, maailma menee tähän, tämä on tätä päivää, tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Tiina Mattila-Sandholm Valiolta kertoo.

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet tuovat vielä alle 10 prosenttia Valion liikevaihdosta. Kun mukaan lasketaan ns. lisäarvotuotteet, laktoosittomat, vitaminoidut, hylat, kalsiumpitoiset, osuus on jo kolmannes. Muutaman vuoden päästä jo puolet yhtiön tuotteista saattaa olla tällaisia erityistuotteita. Uutuudet suunnataan myös ulkomaille.

Terveysvaikutteiset elintarvikkeet ovat vallanneet Suomessa suuremman osan markkinoista kuin muualla Euroopassa. Hapanmaitovalmisteiden myynnin arvosta niitä on jo neljännes, rasvalevitteiden arvosta viidennes.

Elintarviketeollisuusliitto laskee että terveysvaikutteisten elintarvikkeiden myynti kasvaa kolme kertaa muiden ruokien myyntiä nopeammin.

- Tällä hetkellä koko toimialan tutkimuspanoksesta noin neljäsosa suuntautuu kirkkaasti tälle alueelle, mikä osoittaa, että odotukset ovat isot, tutkimus- ja kehitysjohtaja Seppo Heiskanen Elintarviketeollisuusliitosta kertoo.

Isoja ovat myös kysymykset, joihin vastauksia etsitään. Tutkittavana on muun muassa ehkäiseekö puolukka virtsatietulehduksia vai olisiko soijasta apua syövän torjunnassa. Nämä tutkimukset jatkuvat vielä vuosia.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat