Terveyskeskukset muuttuvat hitaasti

Tuoreen selvityksen mukaan esimerkiksi puhelinpalvelu on monissa terveyskeskuksissa vielä luvattoman heikkoa.

Toimintatapojen muuttaminen terveyskeskuksissa näyttää sosiaali- ja terveysministeriön ja Kuntaliiton tänään julkistaman selvityksen mukaan olevan vaikeaa, vaikka tarjolla on jo hyviä esimerkkejä toimivista terveyskeskuksista.

Esimerkiksi puhelinpalvelu on monissa terveyskeskuksissa vielä luvattoman heikkoa, työnjaon kehittämisessä on puutteita ja etenkin hammashoidossa puuttuvat vielä yhtenäiset hoitokäytännöt. Alueellinen yhteistyö toimii kehnosti muun muassa mielenterveys- ja päihdepalveluissa, puheterapiassa, hampaiden oikomishoidossa ja psykologin palveluissa.

Liki joka neljännessä terveyskeskuksessa joutui lääkäriin pääsyä viime vuonna odottamaan yli kaksi viikkoa. Vain joka viidennessä terveyskeskuksessa vastaanotolle pääsi alle viikossa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat