Terveydenhuollon puhelinneuvonta laajenee nopeasti

Yhä useampi suomalainen saa jatkossa pikkuvaivoihinsa avun puhelimitse. Sairaanhoitopiirit keskittävät ja myös ulkoistavat vauhdilla asiakkaille annettavaa puhelinneuvontaa.

Yksityisen Mawell Oy -neuvontakeskuksen palkkalistoilla työskentelevät sairaanhoitajat ottavat vastaan noin 500 puhelua vuorokaudessa. Samalla puhelinrumba Helsingin ja Uudenmaan sairaaloissa ja terveyskeskuksissa helpottaa.

-Yleisimmin asiakkaat kyselevät muun muassa lastentaudeista, infektiosairauksien hoito-ohjeista sekä rokotuksista, kertoo terveydenhoitaja Sanna Timberg Mawell Oy:stä.

Sairaanhoitopiirit keskittävät nyt vauhdilla puhelimessa annettavaa asiakasneuvontaa. Neljässä piirissä neuvontapuhelin on jo käytössä, kuudessa piirissä palvelun aloittamisesta on päätetty. Lasten ja nuorten sairaalan päivystyksessä Helsingissä ollaan tyytyväisiä:

- Meillä on aikaisemmin mennyt yhden sairaanhoitajan työpanos kokonaan puhelinneuvontaan. Nyt se työpanos voidaan käyttää paljon järkevämmin perustyöhön, eli potilaiden vastaanottamiseen, kertoo osastonhoitaja Kirsti Knaapi Husin lasten ja nuorten sairaalan päivystystyksestä.

Sosiaali-ja terveysministeriö arvioi, että keskitetty puhelinpalvelu leviää suurimpaan osaan maata. Erityisasiantuntija Pentti Itkonen sosiaali- ja terveysministeriöstä kertoo, että lasten ja nuorten sairaalassa palvelua halutaan valvoa tarkkaan.

- Pidämme koko ajan seurantaa siitä, minkälaisia puheluja palautuu ja tuleeko huomautuksia jostain, Itkonen sanoo.

(MTV3)

(Seitsemän uutiset 23.07.2004)

Lue myös:

    Uusimmat