Terveydenhoidon tietosuojassa puutteita

Terveydenhuollon tietosuojarikkeistä ilmoitetaan entistä herkemmin.

Terveydenhuollon asiakkaat ovat entistä tietoisempia tietosuojastaan. Esimerkiksi Helsingissä potilasasiamies joutui viime vuonna selvittämään ennätysmäärän epäiltyjä tietosuojarikkomuksia.

Usein kyse on siitä, ettei henkilökunta tiedä tietosuojasta tarpeeksi, joten asian ilmitulo johtaa vain varoitukseen.

Vanhanaikainen arkistointijärjestelmä mahdollistaa myös rikoksen, kun potilaiden tietoihin pääsee käsiksi jälkiä jättämättä vaikkei olisikaan heihin hoitosuhteessa. Peilin kääntöpuoli on se, että toisinaan potilas ei saa tarkistaa omia tietojaan vaikka laki sitä edellyttää.

Epäilyt päätyvät entistä herkemmin tutkittaviksi. Helsingissä ja muissa suurissa kaupungeissa yhteydenotot ovat kasvussa.

-Potilaat ja omaiset ovat tietoisempia oikeuksista liittyen rekisteritietojen tarkistamiseen. Tarkistusoikeus pitäisi järjestää luontevasti potilaalle tai omaiselle, jos potilas on luvan antanut, kertoo Tampereen kaupungin potilasasiamies Arja Laukka.

Tietosuojavaltuutetun toimistoon otetaan vuosittain 10 000 yhteydenottoa tietosuoja-asioissa. Nelisenkymmentä niistä päätyy oikeuteen.

-Enimmillään siitä voi olla rangaistuksena jopa vankeustuomio. Yleensä tuomioistuin on asettunut sakkorangaistuksen kohdalle. Sitten on vahingonkorvaukset, joita aiheettomaan tietojen käsittelyyn voi liittyä, toteaa tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio Tietosuojavaltuutetun toimistosta.

Ihmisten kynnystä ilmoittaa epäillyistä rikkeistä on madaltanut sekin, että useissa paikoissa on siirrytty tietojärjestelmiin, joitten logeista aiheeton tietojen katsominen ja käyttö on helppo todistaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat