Terrorismi uhkaa meriliikennettä?

Viranomaiset eri puolilla maailmaa pelkäävät, että meriliikenteestä on tulossa terrorismin uusi toiminta-alue. Myös perinteinen merirosvous on viime vuosina lisääntynyt.

Länsimaissa terrorismin välitön uhka on jälleen noussut esiin Saddam Husseinin vangitsemisen jälkeen. Arvostelijoiden mielestä kyse on oikean uhan lisäksi uhan käyttämisestä poliittisena välineenä.

Kauppa käy Aasiassa. Singapore on maailman suurin satama. Sen editse kulkee yli puolet maailman öljylasteista ja neljäsosa kaikesta rahdista. Vilkas tavaranvaihto ja poliittinen epävakaus ovat houkutelleet Kaakkois-Aasian merirosvoja jo vuosisatoja.

Rosvous on lisääntynyt viime vuosia, laineet ovat lyöneet Suomeen saakka. Seppo Fräntin ja Risto Vahasen tapaus kertoo, että perinteinen merirosvous on saanut uskonnollis-poliittisen lisäulottuvuuden, jota sävyttää myös maailman jakautuminen rikkaisiin ja köyhiin.

Uhkakuvissa laivoja kaappaisivatkin äärijärjestöt.

- Seuraukset maallemme olisivat vakavat. Terroristeille tämä olisi suuri propagandatemppu, Singaporen varapääministeri Tony Tan kertoo.

Usein laivoja rosvotaan perinteisesti lunnaiden toivossa. On kuitenkin tapauksia, jossa merirosvot ovat edenneet suoraan laivan komentosillalle eivätkä kassakaapille.

- On hyvin mahdollista, että kyseessä on vastaavaa toimintaa kuin terroristien kouluttautuminen lentämään, Aegis-yhtiön meriturvallisuusasiantuntija Dominic Armstrong kertoo.

Suuret tavaramäärät, valtavat merialueet, suhteellisen heikko valvonta, armottoman kilpailun alas painamat miehistömäärät - viranomaisten mielestä aluksen kaappaaminen ja tihutyön tekeminen on helppoa.

Ilman kauppalaivastoja nykyinen globaali kapitalistinen talousjärjestelmä romahtaisi. Kaasu- tai öljylastissa olevan aluksen räjähdys Singaporessa olisi katastrofi. Välittömien vahinkojen lisäksi vakuutusmaksut nousisivat, koko Aasian kauppa kärsisi ja poliittiset jännitteet lisääntyisivät entisestään.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 23.12.2003)

Lue myös:

    Uusimmat