Teoriat vellovat netissä: Seurasiko mysteerikone toista lentokonetta?

Malesialaiskoneen mystisestä katoamisesta on jo yhdeksän päivää eikä kukaan tunnu tietävän, mitä koneelle tapahtui. 

Viranomaistiedotuksen niukkuus ja vähäiset, mutta erikoiset tiedot koneen liikkeistä katoamisen aikaan ovat saaneet ihmiset ympäri maailman esittämään omia näkemyksiään koneen kohtalosta.

Esimerkiksi Twitterissä leviää parhaillaan harrastelijalentäjä Keith Ledgerwoodin teoria siitä, että malesialaiskone on saattanut seurata toista Boeing-777 -lentokonetta.

Intohimoinen ilmailuharrastaja Ledgerwood on tutkinut kadonneen Malaysia Airlinesin sekä samanlaisen Singapore Airlinesin reitti- ja aikatietoja ja yhdistellyt niitä viranomaisilta saatuihin tietoihin.

Hän esittää yhtenä - ja omasta mielestään erittäin mahdollisena - vaihtoehtona, että Malaysia Airlines olisi sammuttanut omat paikannusjärjestelmänsä ja päässyt Intian ja Pakistanin tutkien ohi seuraamalla samanlaista Singapore Airlinesin Boeing-777-matkustajakonetta "pimeänä". 

Näin ollen maat eivät olisi havainneet tunnistamatonta lentokonetta ilmatilassaan, vaan ne olisivat rekisteröineet ainoastaan Singapore Airlinesin. Ilman paikannussignaalia myöskään Singapore Airlines, joka oli matkalla Barcelonaan, ei huomannut perässään tulevaa konetta.

Ledgerwoodin teorian mukaan Malaysia Airlines olisi laskeutunut päästyään tutkajärjestelmien ohi toisen koneen varjossa. Hän esittää vaihtoehdoiksi Pohjois-Intiaa, Afganistania tai Turkmenistania, mutta huomauttaa, että vaihtoehtoja on lukuisia, jos kone on lähettänyt tietoja vielä seitsemän tunnin ajan katoamisensa jälkeen.

Kaappasiko lentäjä oman koneensa?

Malesian poliisi on suorittanut kotietsintöjä sekä kapteeni Zaharie Ahmad Shahin että koneen toisen lentäjän taloissa Kuala Lumpurissa.

Shah oli viranomaisten mukaan asentanut kotiinsa itsetehdyn lentosimulaattorin, jonka viranomaiset ovat nyt takavarikoineet.

Lentosimulaattori on puhuttanut laajalti tapahtumaa seuraavia lukijoita. Heidän mukaansa simulaattori olisi ollut olemassa esimerkiksi sen takia, että lentäjä harjoitteli sillä laskeutumista autiolle saarelle tai autiomaahan - harjoituksena oman koneensa kaappaukselle. 

Teorioiden kehittelijät arvelevat, että matkustajakoneessa oli arvokas lasti, jota ei näkynyt rahtikirjoissa. Lentäjät tiesivät arvokkaasta lastista, jonka he ovat nyt kuljettaneet turvaan tai lastin tilaajalle.

Myös lentäjien terrorismikytköksistä esitetään erilaisia epäilyjä. Kovimpien mukaan lentokone on lennetty paikkaan, jossa siihen lastataan räjähteitä, ja sitä käytettäisiin myöhemmin syyskuun 11. päivän tyylisessä iskussa.

Joidenkin arvioiden mukaan lentäjät olisi vangittu tai surmattu ja kaappauksen takana olisivat ulkopuoliset terroristit.

Myös lentäjän tai lentäjien itsemurhan mahdollisuus on välähdellyt uutisissa. Shahin on kerrottu olleen poliittisesti fanaattinen. Hänen kannattamansa oppositiojohtaja tuomittiin viideksi vuodeksi vankeuteen vain tunteja ennen kuin mysteerikone lähti Kuala Lumpurista kohti Pekingiä.

Eikö meille kerrota kaikkea?

Kummalliset yksityiskohdat vaivaavat monen lukijan mieltä. Moni ihmettelee, miten maailmassa, jossa kännykän voi paikantaa metrin tarkkuudella, jättimäinen lentokone voi kadota jäljettömiin.

Hurjimpien arvauksien mukaan joku maa on ampunut matkustajakoneen alas vahingossa tai tarkoituksella ja nyt viranomaiset yrittävät peitellä jälkiään.

Jotkut arvelevat, että kone on parhaillaan kaapattuna jossain ja kaappaajat ovat kieltäneet viranomaisia kertomasta tapauksesta medialle matkustajien tappamisen uhalla. Etsintäoperaatiot olisivat siis vain hämäystä.

Mitä sitten tiedetään varmuudella?

Kuala Lumpurista Pekingiin matkalla ollut Malaysian Airlinesin Boeing 777 katosi viime lauantaina mukanaan 239 ihmistä.

Matkustajakoneen perämies oli todennäköisesti viimeisenä äänessä ennen kuin kone katosi tutkasta. Perämiehen viimeiset sanat olivat "selvä, hyvää yötä".

Pian tämän jälkeen joku koneessa ollut henkilö käänsi koneen lentosuunnan takaisin Malesian yli ja edelleen länteen kohti Intian valtamerta, kertoo Malesian pääministeri Najib Razak. Onnettomuuden mahdollisuuttakaan ei olla kokonaan suljettu pois.

Viimeinen satelliittihavainto koneeseen saatiin pääministerin mukaan yli kuusi tuntia sen jälkeen, kun se näkyi viimeisen kerran siviilitutkassa. Lentokone oli tuolloin Malesian itärannikon tuntumassa.

Nyt tutkijat ovat keskittymässä satelliittitietoihin, joiden mukaan kadonnut kone olisi lentänyt toista kahdesta mahdollisesta "lentokäytävästä": Pohjoinen käytävä ulottuu Pohjois-Thaimaasta Kazakstanin ja Turkmenistanin rajoille, ja eteläinen käytävä kulkee puolestaan Indonesiasta Intian valtameren eteläosaan.

Lue myös:

    Uusimmat