Teollisuuden Raideliikenne tulossa VR:n kilpailijaksi

VR menetti raideliikenteen monopoliasemansa viime vuoden lopussa Euroopan unionin edellyttäessä kotimaan tavaraliikenteen vapauttamista kilpailulle. Teollisuuden Raideliikenteen hanke ryhtyä kilpailijaksi on kuitenkin vielä alkutekijöissään.

VR Cargo on saamassa ensimmäisen kilpailijansa, jos uuden savolaistaustaisen yrityksen toimilupa toteutuu. Kotimaisen tavaraliikenteen kasvunäkymät ovat innostaneet alalle uuden toimijan, Teollisuuden Raideliikenne Oy:n, jonka taustalla on viisi osakasta. Toimitusjohtaja Markku Soininen on aiemmin toiminut rautatieteknologian kehittämiskeskuksen johtajana Pieksämäellä.

- Bioenergia ja siihen liittyvät kuljetukset ovat uusi kasvualue kaikille. Lisäksi Venäjän puutavaratullit lisännevät kotimaisen raakapuun kuljetustarpeita. Myös uudet kaivoshankkeet merkitsevät lisätonneja kiskoille, arvioi Soininen. Soininen toivoo myös VR:sta asiakasta, mutta kappaletavarakuljetukset eivät ensialkuun ole yhtiön tavoitelistalla.

Hanke on vielä alkutekijöissään, sillä toimilupahakemusta ei ole vielä jätetty eikä sopimuksia kalustohankinnoista ole tehty. Ensivaiheessa tarvitaan Rautatievirastosta turvallisuustodistus, ja sen jälkeen liikenneministeriö myöntää toimiluvan. Vasta sitten voidaan varata Ratahallintokeskukselta kapasiteettia kiskoilta.

- Turvallisuuskysymys on tärkein vaihe. Siinä katsotaan, miten on ajateltu henkilöstön ja organisaation valmiudet sekä kaluston asianmukaisuus. Alkuvaiheessa paperilla tehdyt selvitykset riittävät, koska ei voida edellyttää esimerkiksi vetureiden ostoa vielä ennen toimilupaa, sanoo ylijohtaja Kari Alppivuori Rautatievirastosta. Ministeriö puolestaan tutkii taloudelliset edellytykset.

Alppivuoren mukaan raideliikenteeseen haluttu kilpailu toteutuu, kun kiskokilometrit per tonni ovat samanhintaiset. Toiminnan muu tehokkuus ratkaisee sen, miten kilpailussa menestyy.

VR menetti monopolinsa raideliikenteessä viime vuoden lopussa, kun Euroopan unioni edellytti kotimaan tavaraliikenteen vapauttamista kilpailulle.

- VR on osannut varautua tähän jo pitkän ajan kuluessa, koska olemme tienneet kilpailun avautuvan jossain vaiheessa, kertoo VR:n viestintäpäällikkö Martti Mäkinen.

- Lyhyellä aikavälillä myös kysyntätilanne on muuttunut. Tuontipuun tyrehtyminen ja bioenergiahankkeet näkyvät jo nyt investoinneissa. VR Cargo on aloittanut ne tilaamalla 50 uutta puutavaravaunua, kertoo johtaja Ilkka Seppänen. Uuden operaattorin kanssa ei ole vielä keskusteltu yhteistyöstä, koska hanke ei ole vielä edes viranomaiskäsittelyssä.

Toimiluvan jälkeenkin liikennöinnin aloittaminen vielä kestää, sillä seuraavan vuoden kapasiteetti on varattava Ratahallintokeskukselta jo huhtikuussa. Uusi toimija olisi siis kiskoilla aikaisintaan vuonna 2009.

VR odottaa kilpailua myös henkilöliikenteeseen

Mäkisen mielestä matkustajaliikenteen avaamista kilpailulle ei tulisi kiirehtiä.

- Pidämme hyvin todennäköisenä, että matkustajaliikennekin avataan kilpailulle. Toinen asia on, että milloin se tapahtuu, Mäkinen sanoo.

VR:n mukaan suomalaisten ei tarvitse välttämättä olla asiassa aivan etulinjassa - heidän mukaansa olisi viisasta hankkia myönteisiä kokemuksia myös ulkomailta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat