Television mainoshinnoittelu uusiksi

Tulevaisuudessa televisiomainokset hinnoitellaan mainoskatkojen yleisömäärän mukaan.


Suomen kaupalliset televisiokanavat siirtyvät uuteen kauppatapaan vuoden 2005 alusta. Ohjelmakohtaisten yleisömäärien ohella aletaan seurata erikseen mainoskatkojen yleisömääriä. Uudistuksen myötä televisiomainostaja maksaa vain mainoskatkojen yleisömäärästä, ei mainoskatkoa ympäröivän ohjelman yleisömäärästä.

Suomi on ollut yksi harvoista Euroopan maista, missä tv-mainonnasta on maksettu ohjelmakohtaisten katsojalukujen perusteella. MTV Oy:n varatoimitusjohtajan Heikki Rotkon mukaan yhtenä syynä mainoskaupan muutokseen on juuri televisiomainonnan kansainvälistyminen.

- Mainostaja saa markkinointipanostuksiansa vastaan täsmäkontakteja ja tv-median suoritevarmuus mainostajalle paranee entisestään, Rotko luonnehtii muutosta.

Tiedot mainoskatkokohtaisista katsojamääristä toimittaa Finnpanel Oy, joka tuhanteen suomalaiseen kotitalouteen asennetuilla mittareilla seuraa suomalaisten televisionkatselua. Televisiokatsojien silmissä television mainoskaupan muutos ei Rotkon mukaan juurikaan tule näkymään.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat